Publication:
Proyecto de intervención socioeducativa sobre identidad sexual en menores de etnia gitana. Un paso más hacia la inclusión

No Thumbnail Available
Publication date
2022
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El propósito del presente proyecto ha sido, tras realizar un análisis de realidad previo y priorización de las necesidades mediante las técnicas de observación y entrevista, educar a los menores del tercer ciclo del CEIP Andalucía (Sevilla) sobre la identidad sexual, así como fomentar la estimulación del autoconocimiento a través de la misma. Este trabajo ha sido el resultado de una propuesta de intervención educativa desarrollada desde una metodología participativa, flexible, socializadora y dialógica, orientando el aprendizaje hacia la liberación y el autoconocimiento, así como el empoderamiento social, implicando a los destinatarios en un continuo trabajo de conciencia grupal y reflexiva. Se evalúa el proceso comprobando si se cumplen los objetivos de intervención y analizando el impacto del proyecto en los menores, a través de una evaluación inicial, procesual y final. A través de los registros de asistencia y las notas de campo se concluye que, aunque su aplicación les ayuda a comprender la diversidad sexual, la cultura y el contexto es predominante ante los aspectos de la identidad sexual.
The purpose of the present project has been, after a deep previous analysis and prioritization of needs through observation and interview techniques, to educate children in third level (10-12 years old) of ¿CEIP Andalucía¿ (located in Seville) about sexual identity, as well as to foster the stimulation of self-knowledge through itself. This work has been the result of an educational intervention proposal developed from a participative, flexible, socializing and dialogical methodology, guiding students learning process towards the release and self-knowledge, as well as the social empowerment involving children in a continuous work of reflective and group awareness. The process is evaluated by checking if the intervention objectives are met and analyzing the impact of the project on the children, through an initial, procedural and final evaluation. Through attendance records and field notes it is concluded that, although its application helps them to understand sexual diversity, culture and context are predominant before aspects of sexual identity.
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
Bibliographic reference
Photography rights