Publication:
MOOC: evaluación de la calidad y medición de la motivación percibida

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2018-11-13
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Pablo de Olavide
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Los cursos abiertos masivos online (MOOC) se han entendido como una evolución del aprendizaje en red y, desde su aparición en el 2008, numerosas universidades los han incorporado a su oferta académica. Si bien la propuesta es prometedora, los resultados obtenidos a partir de las experiencias de cursado han sido frecuentemente objetados. En algunos casos se carece de estándares que garanticen, en cierta medida, los niveles mínimos de calidad. Es por ello que actualmente la medición de los resultados de aprendizaje de los MOOC merece especial atención. El presente trabajo tiene como objetivo analizar comparativamente las principales plataformas MOOC disponibles bajo licencias abiertas, contribuyendo a la toma de decisiones de quienes pretenden desarrollar sus propios cursos masivos online, y proveer una escala de medición de la calidad de MOOC, a modo de pauta orientadora que refleje lo que se espera de este tipo de curso. El trabajo de investigación incluye (a) un análisis comparativo de las principales plataformas MOOC y (b) la construcción y validación de un instrumento de medición de la percepción de calidad de MOOC. A partir del estudio se arriba a las conclusiones que permitan brindar información pertinente a quienes manifiesten interés en la construcción de MOOC.
Massive Open Online Courses (MOOC) had proliferated as an evolution of network learning and, since its inception in 2008, many universities and colleges have incorporated them to their academic offerings. Even though the proposal is promising enough, outcomes from actual experiences have been frequently objected. In some cases, there is a lack of standards that could guarantee minimum quality levels at least to a certain degree. Thus, measurement of MOOC's learning results deserve special consideration. The present work aims to analyze comparatively the main available MOOC open license platforms with the intent to contribute to the decision making process of prospective developers of their own massive open online courses, and to provide a measurement scale for MOOC quality, as a guide of what is expected from this kind of courses. This research includes (a) a comparative analysis of the main MOOC platforms, and (b) the construction and validation of a measurement instrument of the perceived quality of MOOC. This research findings are intended to give relevant information to anyone interested in creating and designing a MOOC.
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
URL del artículo en la web de la Revista: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2899
Bibliographic reference
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 11, 2019, págs. 18-32
Photography rights