Publication:
Ut Pictura Theatrum. Valdés Leal o el Gran Teatro de las Pasiones

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2023
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Publicaciones Enredars
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En el Siglo de Oro existió una íntima complicidad entre la pintura y el teatro. El Barroco fue por excelencia el arte de conmover, y eso llevaba aparejado el uso de recursos que conectasen directamente con las emociones del espectador para llevarlo al estado anímico que los poderes religiosos y políticos deseaban. La estética estaba imbuida de una retórica para convencer mediante la persuasión de los sentidos. Los héroes, reyes, místicos y santos representados en las grandes obras de arte, debían de mover a las emociones mediante la elocuencia del cuerpo. Obviamente esto fue una necesidad generada por el catolicismo frente al cisma protestante que removió profundamente los cimientos de la Iglesia Católica. Juan de Valdés Leal, pintor del barroco sevillano, es un ejemplo perfecto para ilustrar, a través del análisis de algunos de sus cuadros, el uso de una gestualidad muy generalizada tanto en la pintura como en el teatro del Siglo de Oro, ambos enfocados en la necesidad de conmover al espectador y guiarlo hacia sus objetivos.
In the Golden Age there was an intimate complicity between painting and theater. The Baroque was par excellence the art of moving, and that entailed the need to use resources that connected directly with the mood of the viewer to bring him to the state of mind that the religious and political powers desired. Aesthetics was imbued with a rhetoric to convince through the persuasion of the senses. The heroes, kings, mystics and saints represented in the great works of art had to move the emotions through the eloquence of the body. Obviously, it was a need generated by Catholicism in the face of the Protestant schism that deeply shook the foundations of the Catholic Church. Juan de Valdés Leal, baroque painter, is a perfect example to illustrate, through the analysis of some of his paintings, a very common gesture both in painting and in Golden Age theatre, which were focused on the need to move the spectators and guide them towards their goals.
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
Bibliographic reference
Photography rights