Citizenship and plurilingual social actors in Spain and Japan: methodological aspects and introduction to exploratory analysis regarding the plurilingual competition category

2019-06-24
Universidad Pablo de Olavide
Plurilingual and pluricultural competence refers to the ability to use languages for communicative purposes and to participate in an intercultural relationship in which a person, as a social agent, dominates -with different degrees- several languages and has experience of various cultures. From the theoretical framework and the review around the problem, a categories system is elaborated in three blocks: types of citizenship, plurilingual competence and pluricultural competence. This system is useful for the configuration of the questionnaire CYASPS® "citizenship and plurilingual social actor in Higher Education" and for the systematization of data analysis with the support of the statistical analysis program SPSS. Regarding the block "plurilingual competence", focusing in the advantages of plurilingual education, a large part of the sample of professors' responses from selected Spanish and Japanese universities show an acknowledgment of the existing connection between plurilingual competence and pluricultural competence.
La competencia plurilingüe y pluricultural se refiere a la capacidad de usar los idiomas con fines comunicativos y de participar en una relación intercultural en la que una persona, como agente social, domina, en diferentes grados, varios idiomas y tiene experiencia en diversas culturas. Partiendo del marco teórico y de una revisión sobre la problemática, se elabora un sistema de categorías en tres bloques: tipos de ciudadanía, competencia plurilingüe y competencia pluricultural. Este sistema resulta de utilidad para la configuración del cuestionario CYASPS® "Ciudadanía y actor social plurilingüe en la educación superior" y para la sistematización de los datos y el análisis de la información, el cual se realiza con apoyo del programa de análisis estadístico SPSS. En lo que respecta al bloque de "competencia plurilingüe", al centrarse en las ventajas de la educación plurilingüe, una gran parte de las respuestas de la muestra de profesorado universitario de las universidades españolas y japonesas seleccionadas reconocen la existencia de una conexión entre competencia plurilingüe y competencia pluricultural.
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 12, 2019, págs. 50-62