Publication:
Whatsapp and Formulating Guidelines on Network Interaction during the Learning Process in the University Classroom

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2018-11-13
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Pablo de Olavide
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
This paper exhibits the preliminary results of a study, which aims to formulate theoretical and methodological guidelines for the configuration of network learning environments in university classrooms. Particularly, results about interaction levels and the correlation with the academic performance, at the postgraduate course of the Cooperative University of Colombia, integrated by 27 participants. The study has a varied approach, applied type, and descriptive scope. A face-to-face learning environment was designed that encourages interaction; One of the activities was in groups of 4 or 5 people, in which roles were assigned and WhatsApp was used as a communication platform . Through categories, an analysis of the content of the messages issued in WhatsApp groups was carried out, which allowed one to measure the interaction frequency and quality in a learning environment, and correlate it with academic performance. The results point towards two important considerations: i ) although there is an important correlation between interaction and academic performance, there is nothing conclusive about it, and ii) the correlation between academic performance and interaction is higher when it is calculated based on the participation frequency, than strictly the quality.
Este artículo presenta los resultados preliminares de un estudio que pretende formular lineamientos teóricos y metodológicos para la configuración de entornos de aprendizaje red en aulas universitarias. En particular, se presentan los resultados sobre los niveles de interacción y la correlación con el rendimiento académico, de un curso de postgrado de la Universidad Cooperativa de Colombia, con 27 participantes. El estudio tiene un enfoque mixto, de tipo aplicado y alcance descriptivo. Se diseñó un entorno de aprendizaje presencial que fomenta la interacción; una de las actividades fue en grupos de 4 o 5 personas, en la cual se asignó roles y se utilizó Whatsapp como medio de comunicación. A través de categorías se realizó un análisis de contenido de los mensajes emitidos en grupos de Whatsapp, que permitió medir la frecuencia y calidad de la interacción de una persona en un entorno de aprendizaje, y correlacionarlo con el rendimiento académico. Los resultados muestran dos consideraciones importantes: i) si bien existe una correlación importante entre interacción y rendimiento académico, no es definitiva, y ii) la correlación entre rendimiento académico e interacción es más alta cuando se calcula con base en la frecuencia de participación, que cuando se hace con respecto a la calidad de la misma.
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
URL del artículo en la web de la Revista: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/3023
Bibliographic reference
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 11, 2019, págs. 121-136
Photography rights