Publication:
Comunidad de aprendizaje y participación social en un curso MOOC

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2014-06
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Pablo de Olavide
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La presente investigación examina las dimensiones referidas a la interacción social que se originan en un MOOC (Massive Open Online Courses). De este modo, abordamos la dimensión social del cuestionario "Community of Inquiry" (CoI) cuyos resultados se sintetizan es este estudio. El alumnado participó en una acción formativa a través del MOOC "Capacitación Emprendedora", curso que emplea las TIC para ofrecer una formación a escala masiva y abierta. El objetivo principal de este trabajo es analizar las repercusiones de los MOOC en cuanto a la creación y construcción de comunidades de aprendizaje, junto al fomento de la participación social del alumnado. Los participantes tienen una percepción positiva en cuanto a las interacciones que se pueden desarrollar con los compañeros en un curso MOOC. Sin embargo, estos mismos consideran que no se favoreció el sentimiento de pertenencia a una comunidad de aprendizaje, ni el trabajo colaborativo. Finalmente, se presentan algunas recomendaciones para el desarrollo de comunidades de aprendizaje en los MOOC.
This research examines the dimensions related to social interaction that originate from a MOOC (Massive Open Online Courses). Thus, we address the social dimension of the questionnaire "Community of Inquiry" (CoI) whose results are summarized is this study. The students participated in a training activity through the MOOC "Entrepreneurial Training", course that uses ICT to provide training on a massive scale and open. The objective of this paper is to analyze the impact of MOOC regarding the creation and building learning communities, along with his promotion of social participation of students. The participants have a positive perception about the interactions developed over the MOOC with peers. However, these same feel that the sense of belonging to a learning community or collaborative work is not favored. Finally, some recommendations for the development of learning communities in the MOOC is proposed.
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, nº1, 2014, p. 1-13
Bibliographic reference
IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, nº1, 2014, p. 1-13
Photography rights