Publication:
Tipos de aprendizajes emergentes bajo la influencia de la Web 2.0

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2014-06
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Pablo de Olavide
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Los docentes nos encontramos frente a los retos que ha supuesto la incorporación de las tecnologías, ya no desde un punto de vista meramente instrumental sino que además es necesario reconocer los cambios en modalidades de aprendizaje, en la dinámica de interacción y la filosofía de trabajo en red. En este artículo nos hemos propuesto como objetivo estudiar y describir las llamadas teorías de aprendizaje emergente, a partir de la incorporación de las TICs y del modelo de la Web 2.0, todo esto con la finalidad de que nos permitan planificar el proceso de enseñanza-aprendizaje con una nueva visión. Para lograr esta descripción se realizó una revisión documental basada en literatura del área, se incorporaron visiones innovadoras, es decir, de manera intencionada, se revisaron autores reconocidos, pero también bibliografía que fuera creada bajo las nuevas tendencias de colaboración, igualmente se contextualizo en espacios de aprendizaje formal e informal. Al final mostramos varios ejemplos de cómo el conocimiento de estas teorías de aprendizaje puede usarse en la construcción de experiencias de enseñanza-aprendizaje.
Teachers are confronted with the challenge of incorporating technology, not only from an instrumental point of view, but also it is necessary to recognize changes in learning methodologies/ modalities, type of interaction and networking philosophy. In this article we study and describe the so called emerging learning types, based on the incorporation of ICT `s model of Web 2.0, to undertake the teaching process with a new vision. To achieve this description we conducted a literature review in the area trying to incorporate innovative visions. In other words, we intentionally reviewed known authors, but also literature that was created under the new trends of collaboration. Besides, formal and informal learning contexts were considered. Finally, several examples of how knowledge of these learning theories can be used in the construction of teaching-learning experiences are shown.
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, nº1, 2014, p. 99-108
Bibliographic reference
IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, nº1, 2014, p. 99-108
Photography rights