Publication:
Graffiti como herramienta de intervención socioeducativa con jóvenes inmigrantes

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2022
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En este Trabajo de Fin de Grado se plantea un proyecto de intervención basado en el graffiti como herramienta de intervención. Se pretende mostrar la cultura del graffiti ofreciendo distintos enfoques sobre su proceso histórico, cómo se interrelaciona con el espacio urbano y su conveniencia como herramienta socioeducativa transformadora por todas las posibilidades que ofrece como medio artístico-terapéutico y promotor de la cohesión social y del autoconocimiento. Está dirigido al colectivo de jóvenes inmigrantes pues se tratan áreas emocionales comunicativas e interculturales, consideradas fundamentales para afrontar la amalgama de sentimientos que afloran ante situaciones tan complejas y cargadas de incertidumbre como son los procesos migratorios. Por tanto, se expone la complementariedad entre el colectivo inmigrante y la disciplina del graffiti ya que esta disciplina expresiva se perfila como una opción empoderadora y transformadora que estrecha lazos con el entorno y la comunidad, facilita la integración del joven en el medio (creando un sentimiento de pertenencia en el país de destino) y fomenta un desarrollo tanto personal como comunitario basado en la comunicación, la expresión, la introspección y la creatividad. In this Final Degree Project it is proposed an intervention project based on graffiti as a tool of social intervention. It is pretended to show the culture of graffiti offering different approaches about it historic process, how it interrelates with the urban space and it convenience as a socio educative transformative tool because of all of the possibilities it offers as an artistic-therapeutic mean and promoter of social cohesion aswell as self-knowledge. It is targeted to a collective of immigrants since it is treated in areas such as emotional, communicative and intercultural, all considered fundamental to face the mix of emotions that outcrops on such complex and charged with the uncertainty that characterize the immigration process. Therefore, it is exposed the complementarity between the immigrant collective and the discipline of graffiti as this expressive discipline outlines as an empowered and transformative option that tighten the links between the environment and the community, easing the integration process of the youth in their means (creating a feeling of belonging in the country of destiny) and promotes a personal and community development based on communication, expression, introspection and creativity.
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
Bibliographic reference
Photography rights