Memories of Salonica: Estrea Aelion celebrates her one hundredth birthday

2020-12-15
Universidad Pablo de Olavide
Estrea Aelion was born in Salonica in 1884. She belonged to a well-off family; her grandfather opened Salonica's first department store and her father was a jeweller. In 1994, she celebrated her hundredth birthday in London and dictated her memories for her family and, especially, for her great grandchildren. Estrea Aelion lived at the beginning of a period of great change for Salonica and the Jewish community. Her memories are not a formal historical document, they are personal experiences. She was one of the first girls to go to school, in her case a missionary one, although her brothers went to an Alliance Israélite Universelle school. She witnessed the arrival of modern inventions such as electricity and running water. She lived through the catastrophic 1890 and 1917 fires. Estrea Aelion's memories, however personal they may be, are a document of great interest to all those interested in a vanished world.
Estrea Aelion nació en Salónica en 1884. Perteneció a una familia acomodada: su abuelo abrió el primer gran almacén de Salónica y su padre fue joyero. En 1994 Estrea Aelion celebró sus 100 años en Londres y escribió sus memorias para su familia, sobre todo para sus bisnietos. Estrea Aelion vivió al comienzo de una época de cambio enorme para la ciudad y para la comunidad judía. Sus recuerdos no constituyen un documento histórico formal, sino unas experiencias personales. Fue una de las primeras chicas en ir a la escuela, en su caso a una escuela de la Misión Protestante, aunque sus hermanos cursaran sus estudios en una escuela de la Alliance Israélite Universelle. Fue testigo de la llegada de invenciones modernas tales como la electricidad y el agua corriente. Vivió los incendios catastróficos de 1890 y 1917. Los recuerdos de Estrea Aelion, por más personales que sean, forman un documento de suma importancia para todos los que se interesen en un mundo desaparecido.
Meldar: Revista internacional de estudios sefardíes, ISSN-e 2660-6526, Nº. 1, 2020, págs. 75-89