Agenda 2030 - Documentos

Recent Submissions

Now showing 1 - 2 of 2
  • Publication
    Assessment of Pablo de Olavide University's Alignment with the 2030 Agenda. A Diagnosis from Seville, Spain
    (Universidad Pablo de Olavide, 2023) Herrera Sánchez, Miguel Ángel; Ruiz Sutilo, María Jesús; Villagarcía Saiz, Luis; Gallardo Correa, Antonio; Molina Ramírez, María José; Prieto Jiménez, Esther; Rebolledo Gámez, Teresa; Rodríguez Casado, María del Rocío; Domínguez-Serrano, Mónica ; Delgado-Vázquez, Ángel M; Casasola Balsells, María Araceli; Huete García, Mª Ángeles; Acedo Núñez, Óscar
    Recognizing the crucial role of universities in implementing the 2030 Agenda, the Pablo de Olavide University (UPO) has conducted a comprehensive assessment to evaluate its alignment and contribution towards achieving the Targets defined within the 17 Sustainable Development Goals (SDGs). The 2030 Agenda presents a dual mandate for universities. Firstly, they are tasked with integrating the SDGs into their educational and research programs. Secondly, they are expected to act as catalysts for societal transformation and promote a governance model in higher education that aligns with the Agenda's objectives. In light of these responsibilities, UPO has recognized the need to equip itself with the necessary tools to effectively assess the fulfillment of these mandates. This accountability is crucial for demonstrating UPO's commitment to the SDGs and for enhancing the effectiveness of its actions within the framework of the Agenda. This document provides a summary of the process undertaken by UPO, in collaboration with Periferia Social Consulting, between November 2022 and May 2023. The objective was to design a set of indicators that can measure UPO's contribution to the 2030 Agenda. The first section describes the methodology and various phases involved in the process. Following that, the document presents the system of indicators developed and provides information on UPO's contribution to the 2030 Agenda for the academic year 2021-2022. In the annexes, two posters are included, displaying the complete set of indicators and the measurements made for the 2021-2022 academic year.
  • Publication
    Diagnóstico sobre alineamiento de la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla con la Agenda 2030
    Consciente del papel clave que juegan la universidades en la implementación de la Agenda 2030, la Universidad Pablo de Olavide (UPO) plantea realizar un diagnóstico para conocer el grado de alineamiento y contribución a la consecución de las metas englobadas en los 17 ODS que conforman dicha Agenda. La Agenda 2030 marca un doble mandato a las Universidades; por un lado, incorporar los ODS en el ámbito de la formación y la investigación y por otro, como agente transformador de la sociedad y modelo de gobernanza en Educación Superior. En este sentido, la UPO necesita dotarse de las herramientas necesarias con las que poder determinar cómo se están cumpliendo efectivamente estos mandatos, con la finalidad tanto de rendir cuentas sobre su contribución al cumplimiento de los ODS y de mejorar la eficacia de sus actuaciones en el marco de dicha Agenda. Este documento es un resumen del proceso que desde la UPO con el apoyo de Periferia Consultoría Social se ha llevado a cabo entre los meses de noviembre 2022 y mayo 2023 para la construcción de un Sistema de Indicadores que permite medir la contribución de la UPO a la Agenda 2030. En un primer apartado, se describe la metodología y distintas fases llevadas a cabo; a continuación, se presenta el sistema de indicadores construido y la información sobre la contribución de la UPO a la Agenda 2030 para el curso 2021-2022. En anexos, se pueden encontrar las fichas metodológicas de cada uno de los indicadores que conforman el sistema; así como, dos poster donde visualizar el conjunto de indicadores y la medición realizada para el curso 2021-2022.