Lex Social. Vol. 06, Núm. 1 (2016)

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    Una nueva economía política. Notas acerca de la teoría neoclásica, el derecho económico y la política económica. Una contribución epistemológica
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Perez Bernardes de Moraes, Thiago
    El mainstream de la teoría económica neoclásica ha sido constantemente colocado a prueba por estudiantes de todo el mundo, sobre todo por la incapacidad de las políticas basadas en la ortodoxia económica en fornecer mejores resultados económicos y también mayor equidad y justicia económica. En ese sentido este artículo surge como un modelo donde todos los interesados en justicia económica, como los legisladores, operadores de derecho u miembros de la sociedad civil, deben alinearse en conceptos más realistas de lo  que los advenidos de la teoría económica neoclásica, sobre todo, porque esta, más allá de ser extremamente normativa, tiene un alcance explicativo muy corto, y por veces frágil para con las pruebas empíricas más rigorosas. Entendemos que, así como la teoría neoclásica debe ser revisada, igual lo debe ser el derecho económico. También las prácticas de la política económica necesitan de nuevos basilares que den mayor inteligibilidad a las prácticas que consideran los ideales de justicia.-----------------------------------------------------------------------The mainstream of neoclassical economic theory has been constantly put test by students from around the world, primarily by the inability of policies based on economic orthodoxy in providing better economic results and also greater equality and economic justice. In that sense this article comes as a model where all those interested in economic justice, such as legislators, law operators or members of civil society, should be aligned on more realistic concepts of what the viewpoints of neoclassical economic theory, above all, because this, beyond being extremely regulations, has a very short explanatory scope, and sometimes fragile with more rigorous empirical evidence. We understand, as well as neoclassical theory must be reviewed, as it should be it economic law. Also the practices of economic policy require new Basilar to give greater intelligibility to the practices that consider the ideals of Justice
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    The solidarity of the pension system through the pension maximum limit
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Gallego Losada, Rocío
     The sustainability of the public pension system is one of the greatest challenges facing the Spanish society in the coming years. Social Security has serious problems because its estimated deficit in 2015 and 2016 will be equivalent to 1% of GDP. The legislation reforms in the last years have failed to address this deficit because were not enough to stop the unstoppable growth of expenditure involved in the aging and retirement in the decades of the baby boom. These reforms tried to act directly on the demographic factor of the pension system through the sustainability factor, with the ultimate goal of achieving containment spending allocated to public pensions through the implementation of the new pension revaluation index, the delay of the retirement age, and the increasing of the number of years considered in the calculation of the pension.One of the tools that can help make that pension expense controllable is the maximum pension with the imposition of a ceiling on pensions. This policy started in the eighties of the last century and its implementation was mainly justified as a temporary measure due to the complicated situation then crossed by the Social Security, a critical situation similar to the current but with a different demographic structure perspective. The limit imposed on maximum pensions, which initially was considered a temporary measure, was transformed over time into a structural and permanent decision, and remains nowadays as a limit in the actual maximum pension in the Spanish public pension system through the general state budget.This article analyses this fundamental parameter which together with the minimum pension, are one of the essential elements of solidarity and redistribution of income principle of the framework of the model on which the public retirement pension is based, the other being the contributory principle.-----------------------------------------------------------------------------La sostenibilidad del sistema de pensiones públicas es uno de los grandes retos a los que se enfrenta la sociedad española en los próximos años. La Seguridad Social atraviesa serios problemas ya que el déficit estimado en 2015 y 2016, será equivalente al 1% del PIB.Y ello a pesar de que a lo largo de estos años hemos asistido a la legislación de un conjunto de reformas que se han dirigido principalmente a actuar sobre el factor demográfico por medio del factor de sostenibilidad, pero con el objetivo final de conseguir una contención del gasto destinado a las pensiones públicas a través de la aplicación del nuevo índice de revalorización de las pensiones, del retraso de la edad de jubilación y de la ampliación del número de años considerados en el cálculo de la pensión. Pero todas estas medidas no parecen ser suficientes para detener el imparable crecimiento del gasto derivado del envejecimiento de la población y de la jubilación en las próximas décadas de la generación del baby boom. Una de las herramientas que puede ayudar a ese objetivo de hacer controlable el gasto es la pensión máxima. La imposición de un tope máximo a las pensiones data de los años ochenta del siglo pasado y su implantación se justificó principalmente como una decisión coyuntural debido a la complicada situación que entonces atravesaba la Seguridad Social, similar a la actual pero con otra estructura demográfica en perspectiva. El límite establecido sobre las pensiones máximas, que en principio se consideró como una medida coyuntural, se transformó con el tiempo en una decisión estructural y permanente, presente desde entonces en nuestro sistema de pensiones públicas a través de los presupuestos generales del Estado, como límite real de la prestación máximaEn este artículo se analiza ese parámetro fundamental, que junto a la pensión mínima, configuran los elementos esenciales de solidaridad y redistribución de rentas que, además del principio contributivo, son el armazón del modelo sobre los que se sustenta el sistema de pensiones de jubilación público. 
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    Riesgo y derechos sociales: la visión del Banco Mundial y su impacto en Argentina
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Etchichury, Horacio Javier
    El trabajo revisa la visión del Banco Mundial en materia de políticas sociales según el planteo efectuado en la edición 2014 del World Development Report, centrada en las nociones de riesgo y  administración del riesgo. Se coteja esta visión con el marco de derechos sociales que la Argentina ha reconocido y consagrado en su Constitución. El texto analiza las tensiones entre las pautas derivadas de las propuestas del Banco Mundial y las obligaciones del Estado argentino. --------------------------------------------------------------------------This article reviews the World Bank¿s vision on social policies as expressed in the World Development Report 2014, centered in the notion of risk and risk management. The article compares this vision with the social rights framework adopted in Argentina¿s Constitution and in human rights treaties ratified by Argentina. The article describes the tensions between the Bank¿s policy proposals and Argentina¿s legal obligations under international and constitutional law.
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    Libertad religiosa y contrato de trabajo en la jurisprudencia del Tribunal Europeo de Derechos Humanos: una propuesta armonizadora
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) García González, Guillermo
    El presente artículo tiene como finalidad analizar los mecanismos que desde el Tribunal Europeo de Derechos Humanos se han ido configurando, con el fin de cohonestar el derecho a la libertad religiosa de los trabajadores con el poder de organización empresarial y las obligaciones contractuales que dimanan del contrato de trabajo. El estudio extrae los principales criterios interpretativos existentes en la materia, partiendo de las resoluciones judiciales que han sido emitidas por el referido tribunal en relación con la libertad religiosa en el marco del contrato de trabajo. El análisis se centra en dos concretos aspectos: la uniformidad y simbología religiosa, y la adaptación de las condiciones de trabajo para hacer compatible la prestación de servicios con las convicciones religiosas del trabajador. -----------------------------------------------------------------------------This article aims to analyze the mechanisms which have been configured from the European Court of Human Rights in order to reconcile the right of workers¿ religious freedom and the power of business organization, and the contractual obligations arising from the employment contract. The study extracts the main interpretative criteria regarding the subject, based on the judicial proceedings which have been issued by the above-mentioned court regarding religious freedom within the framework of the employment contract. The analysis focuses on two specific aspects: the uniformity and religious symbolism and the adaptation of working conditions to make the provision of services consistent with the worker¿s religious beliefs.
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    Le travail avec du sens: le passage de l'emploi au travail qui soutient la vie
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Cabello del Alba, Laura Mora
    Cet article aborde une nouvelle narration du concept de travail qui s'appuie sur un changement de civilisation. La civilisation patriarcale millénaire est en train de s'écrouler grâce à la lutte pacifique des femmes. Celle-ci entraîne avec elle le capitalisme dans sa décadence, une de ses créations les plus récentes et déprédatrices. Et elle génère une nouvelle civilisation, précisément dans ce contexte de crise, pour laquelle il est nécessaire de repenser le travail comme paradigme d'une existence porteuse de sens, comme une action nécessaire au maintien de la vie. Dès lors, la nécessité politique d'un nouveau pacte sexuel et collectif apparaît, dont la source première serait la richesse et le sens du travail.----------------------------------------------------------------------------- This article discusses a new narrative of work concept based on a change of civilization. The millennium patriarchal civilization is crumbling through the peaceful struggle of women. This brings with it the capitalism in its decline, one of his latest most predatory creation. It is generating a new civilization, precisely in this context of crisis, for which it is necessary to rethink the paradigm of work as a carrier existence of sense, as an action necessary to maintain life. So that the primary source of wealth and sense of work needs a new social and sexual agreement.
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    Le politiche pubbliche dell'Unione Europea in prospettiva della Strategia Europa 2020. L'esempio del diritto all'educazione nell'insegnamento superiore
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Rusitoru, Mihaela-Viorica
    Legally, in the Member States of the European Union, education remains a national competence. But in reality, certain changes in public policies are emerging, particularly in higher education. We notice that both European strategies - Lisbon 2010 and Europe 2020 - refer to common criteria concerning the higher education. In this article, we formulated the hypothesis that higher education is a "vanguard" of the harmonisation of educational policies through the European integration process. In order to test our research hypothesis, we conducted semi-structured interviews with officials of international organisations (UNESCO, OECD, ILO, CoE), the European institutions (European Commission, European Parliament and European Council) but also with educational professionals and political leaders from Romania. Founded on gray literature and field research, qualitative analysis of 63 interviews confirms that with the introduction of the open method of coordination, higher education has paved the first way towards a common educational policy, becoming thus a European "model" of the educational harmonisation.-------------------------------------------------------------------------Negli Stati membri dell'Unione Europea, a livello teorico, l¿educazione rimane una competenza nazionale. Ma, in realità, alcuni cambiamenti nelle politiche pubbliche stanno avvenendo, particolarmente nell¿insegnamento superiore. Si osserva che le due strategie europee - Lisbona 2010 e Europa 2020 - fanno riferimento a un benchmark comune, riguardo all¿insegnamento superiore. Nel presente articolo, si ipotizza che l¿insegnamento superiore constituisca un'« avanguardia » per l¿armonizzazione delle politiche sull'educazione attraverso il processo di integrazione europea. Per verificare la nostra ipotesi di ricerca, abbiamo condotto interviste semi-strutturate con funzionari delle organizzazioni internazionali (UNESCO, OCSE, OIL, CoE), delle istituzioni europee (Commissione europea, Parlamento europeo e Consiglio europeo), attori nazionali e responsabili politici della Romania. Fondata sulla letteratura grigia e sulla ricerca sul campo, l¿analisi qualitativa delle 63 interviste dimostra che, contemporaneamente con l'introduzione del metodo aperto di coordinamento, l¿insegnamento superiore ha aperto per primo la strada ad una politica comune di educazione, diventando un « modello » europeo di standardizazzione educazionale.
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    La vinculación del Registro Civil a la jurisprudencia 43/2015 de la SCJN que reconoce el matrimonio homosexual: mecanismo para la protección de la familia
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) López Bonilla, Irvin Uriel
    La protección de la familia es patente en la jurisprudencia 43/2015 de la Suprema Corte de Justicia de la Nación (SCJN), prevé que ninguna norma jurídica debe vincular el matrimonio a la procreación, ni limitar su celebración únicamente entre un hombre y una mujer. El Registro Civil (RC), como autoridad administrativa que interviene en la celebración del matrimonio, desatiende el citado criterio y niega las nupcias homosexuales, alegando no estar vinculado a su observancia, generando una litis ante el Poder Judicial de la Federación que busca la protección de los Derechos Humanos (DDHH) involucrados, destacando el principio de legalidad y las prerrogativas consagradas en el párrafo tercero y quinto del artículo 1° de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (CPEUM).-----------------------------------------------------------------------The protection of the family is clear for the jurisprudence 43/2015 of the  Supreme Court of Justice of the Nation , it prevents that no law must entail the marriage to procreate, nor limit its celebration only between a man and a woman. The Civil  Registration, as an administrative authority that interferes in the celebration of a marriage, does not attend the quoted criterion and denies the homosexual marriages, alleging not being linked to its obedience, generating a Litis before the Federal Judicial Power that looks for the protection of  Human Rights involved, highlighting the legal rule and the privileges consagrated on the  third and fifth paragraphs in the 1st article in the Political Constitution of the United States of Mexico.
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    La relevancia del Protocolo Facultativo del Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales en el ordenamiento italiano: perspectiva jurisprudencial
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Guiglia, Giovanni
    El presente estudio examina las oportunidades y dificultades a las que se enfrenta la entrada en vigor en el ordenamiento italiano del Protocolo facultativo relativo al Pacto internacional de derechos económicos, sociales y culturales (PF-PIDESC), el 5 de mayo de 2013. En especial, estudia el indispensable compromiso de los jueces ordinarios y las técnicas interpretativas de las que pueden valerse a la luz de la jurisprudencia de la Corte Constitucional italiana, para hacer efectiva la tute-la de los derechos reconocidos en este Pacto. Un ejemplo de los desafíos que se suscitan para la tutela de los derechos sociales en el actual marco de pluralismo jurídico y constitucional.---------------------------------------------------------------------------The present essay examines the opportunities and difficulties facing the entry into force under the Italian legal system of the Optional Protocol to the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, May 3, 2013. In particular, it studies the essential commitment of judges and the interpretative techniques ac-cording to the Italian Constitutional Court¿s case law, so as to enforce the protec-tion of the rights recognized in the present Covenant. An example of the challeng-es that arise for the protection of social rights in the current framework of consti-tutional and legal pluralism.
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    La normativa de la OIT y su translación en el ordenamiento interno por la Sala de lo Social del Tribunal Supremo. Algunas reflexiones de futuro tras la última reforma laboral
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Falguera Baró, Miquel Ángel
    En el presente artículo se analiza el impacto que los convenios de la OIT han tenido en los tribunales españoles, es especial en la doctrina del Tribunal Supremo. Se constata la escasa aplicación práctica de dichas normas internacionales, es especial respecto a los convenios 132 y 158, con una serie de reflexiones finales respecto a la reforma de las leyes laborales del 2012.-------------------------------------------------------------------------This article analyzes the impact that the ILO¿s conventions have had on the Spanish Courts, especially on the Supreme Court doctrine. It reflects the little usage of these internationals norms, especially on the Conventions 132 and 158, with final thoughts on the 2012¿s labor laws reforms. 
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    La hegemonía occidental, los derechos humanos en el campo mexicano y los procesos migratorios
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Durand Alcántara, Carlos Humberto
    La cuestión agraria mexicana, ha adquirido caracteres dramáticos en el actual contexto neoliberal, más de seis millones de jóvenes cuya edad fluctúa entre los 16 y 26 años carecen de medios de subsistencia, sin mayor porvenir que el de migrar, para integrarse en la vorágine del trabajo jornalero, en donde las transnacionales y latifundistas les  expolian, (en el mejor de los casos para quienes alcanzan ser sub contratados), bajo circunstancias inherentes a la nueva esclavitud,  o inclusive situarse en los márgenes del narcotráfico, como así acontece en algunos estados sureños de la República mexicana. Los afanes gubernamentales de asirse a la idea del respeto a los derechos humanos, para estos sectores poblacionales, constituyen un discurso  aleatorio a la cosificación en que se desenvuelven millares de trabajadores rurales, aspecto que no deja de ser sino simple formalismo jurídico. A este aspecto habría que incorporar la pérdida de la soberanía alimentaria del país, además  de la ruptura de los modelos campesinos ¿ indígenas, que están siendo absorbidos por el proceso de la expansión transnacional, surgiendo nuevas circunstancias aleatorias a la agricultura y ganadería, como son por ejemplo la inserción de las transnacionales en los ámbitos petroleros en las regiones campesinas del país y la explotación de otros diversos recursos naturales. Bajo esta tesitura el actual paradigma rural mexicano se encuentra ceñido a los fines de los consorcios financieros los que en realidad gobiernan el planeta.-------------------------------------------------------------------------The Mexican agrarian question has acquired dramatic characters in the current neoliberal context, more than six million young people whose age ranges between 16 and 26 years without means of subsistence, without much future than migrate to integrate into the maelstrom of day labor, where landowners and transnational plunder them, in the best case for those who reach to be sub contracted under slavery inherent in the new circumstances, or even placed in the margins of drug trafficking, such as the cases of some southern states of the Mexican Republic. The government endeavors to cling to the idea of respect for human rights, for these population sectors constitute a speech to the objectification random that thousands of rural workers, something that no longer legal formalism but simply operate. In this aspect should be incorporated the loss of food sovereignty, along with the breakdown of peasant models - Indians, who are being absorbed by the process of transnational expansion, emerging new random agriculture and livestock circumstances, such as the inclusion of transnational corporations in the oil fields in the rural regions of the country and the exploitation of other diverse natural resources. Under this situation the current mexican rural paradigm is adhered to the end of the financial consortia that actually govern the planet.
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    La corresponsabilidad en la Unión Europea, un camino por recorrer
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Real Montero, Silvia
    El presente trabajo enmarca un estudio sobre la corresponsabilidad en el ámbito de la Unión Europea. Para ello se analizan algunas disposiciones normativas circunscritas dentro del ámbito europeo y que están estrechamente relacionadas con la conciliación de la vida familiar y laboral. Se hace especial énfasis en el análisis de tres directivas: Directiva 2006/44/CE, Directiva 92/85/CEE y Directiva 2010/18/UE y también se examina la jurisprudencia más relevante del Tribunal de Justicia de la Unión Europea. A través del análisis de estas tres directivas y de la jurisprudencia del TJUE se valora la implicación del legislador europeo en este ámbito, de manera que se puede realizar un balance de los avances y retrocesos en materia de conciliación.-------------------------------------------------------------------------------The following article present a study about the co-responsibility in the European Union frame. With this purpose some normative dispositions related with the European Union ambit and associated with the conciliation of familiar and work life were analyzed. The analysis focuses on three directives: Directive 2006/44/CE, Directive 92/85/CEE y Directive 2010/18/UE and it¿s also examined the most relevant jurisprudence of the European Union Justice Tribunal. Through the analysis of these three main directives and the jurisprudence of the EUJT it¿s appreciated the implication of the European legislator in this field, and it enable the study of the forwards and backwards in conciliation
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    Jurisprudencia social del Tribunal Europeo de Derechos Humanos
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Martínez Miranda, Macarena
    El presente artículo pretende reflexionar sobre la incidencia de la Jurisprudenciadel Tribunal Europeo de Derechos Humanos en el ámbito laboral, particularmenteen materia de derechos fundamentales, como canon hermenéutico de indudablevalor, al formar un cuerpo de doctrina relativa al Convenio Europeo de DerechosHumanos, así como a otros instrumentos emanados de órganos del Consejo deEuropa; con especial énfasis en determinados pronunciamientos, sin ánimoexhaustivo, tanto en el ámbito de propio ejercicio de aquéllos como en el procesal.---------------------------------------------------------------------------------This paper is aimed at reflecting on the incidence of European Court of HumanRights Jurisprudence on the labour sphere, particularly at the matter of humanrights, as hermeneutic canon with a great value, to form a doctrine about theConvention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms aswell as other documents from Council of Europe¿s organs; with special emphasisin some cases, not as an exhaustive list, in the scope of those human rightsexercise as well as in the procedural one.
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    Estudio comparatista del contencioso laboral de primera instancia francés y español
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Ferreiro Broz, María del Mar
    Sobre la base de que los Juzgados de lo Social son, en España, los órganos estelares de la jurisdicción social (ya que conocen, inicialmente, de toda clase de pleitos atribuidos a dicha jurisdicción), el presente trabajo estudia sus equivalentes en el ordenamiento jurídico francés, encarnados en los Consejos de  Hombres Prudentes (Conseils de Prud¿Hommes).Se trata de órganos formados por representantes de los trabajadores y de los empresarios, con una tradición jurídica mucho mayor que la de nuestros Juzgados de lo Social, puesto que su existencia se remonta con claridad a una ley promulgada en Francia en 1806. Su regulación se ha incorporado a los sucesivos códigos de Trabajo, siendo incesantemente modificada por varias leyes desde el 2008.Son, además, órganos jurisdiccionales laborales de primera instancia en la medida en que personifican una jurisdicción que es a la vez electiva y paritaria, que conoce exclusivamente de conflictos individuales, frente al carácter unipersonal y exclusivamente profesional de nuestros Juzgados de lo Social, cuya competencia se extiende, asimismo, a los conflictos colectivos.-------------------------------------------------------------------------------Based on the fact that Social Courts in Spain are the pre-eminent bodies of social jurisdiction (as they deal, in the first instance, with all kinds of lawsuits attributed to that jurisdiction), this essay examines their counterparts in the French legal system, embodied in the Employment Tribunals (Conseils de prud¿hommes).  These bodies consist of representatives of workers and employers, with a much longer tradition than our Social Court since they clearly date back to a law enacted in France in 1806.  Its regulation has been incorporated into successive work codes, and repeatedly modified through the passing of several laws since 2008.  They are Labor Courts of First Instance to the extent that they personify a joint, elective jurisdiction, one that is responsible for individual conflicts only, compared to the sole and exclusively professional character of our Social Courts, whose jurisdiction also extends to industrial disputes. 
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    El marco internacional para la tutela de los derechos laborales
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Martínez Moreno, Carolina
    Las políticas de ajuste y recorte de derechos sociales adoptadas a raíz de la crisis económica han traído al primer plano de los estudios doctrinales el papel de las normas internacionales en el sistema de fuentes de la relación laboral y, sobre todo, su utilización por los órganos jurisdiccionales internos. El presente trabajo se propone hacer un repaso del cuadro de fuentes internacionales con relevancia social y laboral, con particular incidencia en las de ciertos organismos internacionales como la OIT, el Consejo de Europa y, naturalmente, la UE; y analizar su valor, posición y potencialidad aplicativa en el orden interno, también en cuanto se refiere a la doctrina y ¿jurisprudencia¿ de los órganos de interpretación y garantía encargados del denominado control de convencionalidad. -----------------------------------------------------------------------------Adjustment policies and cutting social rights adopted with the arrival of the economic crisis have brought to the forefront of doctrinal studies the role of international standards in the system of sources of employment and, above all, their use by the jurisdictional organs. This paper is intended as an overview of international labour law, with particular focus on certain international conventions adopted by organizations such as the ILO, the Council of Europe and, obviously, the EU; and analyze their value, position and applicative potential in domestic law, also as regards the doctrine and "jurisprudence" of the committiees and other bodies responsible for the interpretation and guarantee, the so called conventionality control.
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    El ejercicio de la acción popular a tenor de la jurisprudencia del Tribunal Supremo
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Sánchez Gómez, Raúl
    La acción popular se configura como derecho a promover la actividad jurisdiccional en defensa de los intereses generales. No obstante el amplio reconocimiento constitucional, el ejercicio de la acción popular conoce determinados límites que han pretendido configurar su significación. Sendas Doctrinas Botín y Atutxa son buena muestra de la vocación de la jurisprudencia por delimitar el ejercicio la acción popular en sus naturales contornos.-------------------------------------------------------------------------Popular action is configured as the right to promote judicial activity in defense of the general interest. Sometimes it is placed on a slippery slope, based on spurious interests. However the broad constitutional recognition, there are certain limits affecting popular action such of Botín Doctrine and Atuxta Doctrine established by the Jurisprudence of the Supreme Court. A comprehensive legislative reform of the institution should be accomplished urgently.
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    El comprometido complemento de pensiones por maternidad en España y su improbable acomodo a la normativa y jurisprudencia antidiscriminatoria de la Unión Europea
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Ballester Pastor, María Amparo
    El artículo realiza un análisis crítico del complemento de maternidad recientemente aprobado en España, que consiste en un suplemento porcentual (entre el 5 y 20 15%) de las pensiones de jubilación, incapacidad permanente o viudedad a las que accedieran las mujeres. La autora llega a la conclusión de que el complemento de maternidad español podría estar en contra de la Directiva 79/7 dado que establece un beneficio exclusivo para las mujeres en el ámbito de la seguridad social que no está relacionado exclusivamente con la maternidad biológica. De otro lado, el complemento de maternidad español podría estar en contra de lo establecido en la Directiva 79/7 puesto que ésta establece la obligación de que los Estados miembros revisen las diferencias en la seguridad social entre hombres y mujeres vinculadas al cuidado de los hijos. El trabajo analiza, al respecto, las sentencias dictadas por el TJUE que consideran discriminatorios los beneficios establecidos a las mujeres para el cuidado de los hijos en ámbitos diferentes a la Seguridad Social (entre otros, sentencias dictadas en los asuntos Griesmar, Leone, Roca Alvarez o Maïstrellis).------------------------------------------------------------------------The paper makes a critical analysis of the complement of maternity, a social security benefit recently approved in Spain, which consists of a supplementary percentage (between 5 and 15 % of the pension)  added to the women`s pensions of retirement, permanent disability or widowhood. The author concludes that this benefit could be against the Directive 79/7/EEC since the Spanish legislation establishes an exclusive benefit for women in the field of social security that it is not related exclusively to the biological motherhood as Directive 79/7 requires. On the other hand, the Spanish complement of maternity could be against what is laid down in the Directive 79/7/EEC as well since the Directive establishes the obligation for member States to review the differences in the social security between men and women involved in the care of the children. The paper analyzes, in this regard, the CJEU jurisprudence which considers the women¿s benefits for the care of the children to be discriminatory (among others, judgments in cases Griesmar, Leone, Roca Alvarez or Maïstrellis).
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    Diez años de crisis, flexibilidad laboral y medidas de austeridad en Puerto Rico
    (Centro Euro-Árabe de Estudios Jurídicos Avanzados, 2016) Santiago Rivera, Carlos Alá
    En Puerto Rico se han implantado medidas de austeridad en la última década con la aprobación de la Leyes Núm. 7 del 9 de marzo del 2009; 66 del 17 de junio del 2014  y  3 del 4 de abril de 2013.  Las mismas han fracasado en el ajuste fiscal y económico que pretendieron. La deuda pública se ha triplicado en ese mismo periodo. Todas las iniciativas han incluido reformas laborales neo-conservadoras que han sido muy efectivas suspendido derechos laborales, derogado derechos adquiridos y enmendando importantes leyes laborales que han impactado negativamente la estabilidad del empleo y el sistema comprensivo de relaciones laborales, sus interlocutores  e instituciones.  El 9 de octubre del 2015 se radicó el Proyecto 2696 de la Cámara de Representantes,  que establece la Ley para Flexibilizar el Mercado Laboral de Puerto Rico para enmendar 9 estatutos neurálgicos de contratos de trabajo y relaciones laborales en el sector privado, restándole derechos a los trabajadores.  Contradictoriamente, la misma es parte de un nuevo Plan de Austeridad, Ajuste Fiscal y Económico a cinco años. ----------------------------------------------------------------------The Puerto Rican government have implemented austerity measures in the last decade with the approval of Laws No. 7 of March 9, 2009; No. 66 of 17 June 2014 and No. 3 of April 3, 2013. They have failed in the fiscal and economic adjustment sought. Public debt has tripled in the same period. All initiatives have included neo-conservative labor reforms that suspended effective labor rights, entitlements and amending important labor laws that have negatively impacted job security and the comprehensive system of labor relations, their social partners and institutions. On October 9, 2015, Project 2696 was submitted for analysis on the House of Representatives.  It wanted to establish A Labor Market Flexibility of Puerto Rico Act to amend nine statutes of labor contracts and labor relations in the private sector, taking away important workers¿ rights. Ironically, it is part of a new austerity plan, known as the Five Years Economic and Fiscal Adjustment Plan.