• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   RIO Home
  • PUBLICACIONES UPO
  • Revistas UPO
  • Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa
  • RevMetCuant Vol. 07 (junio de 2009)
  • View Item
  •   RIO Home
  • PUBLICACIONES UPO
  • Revistas UPO
  • Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa
  • RevMetCuant Vol. 07 (junio de 2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evaluación de la eficiencia de una cartera de asegurados en el sector del automóvil

View/Open
revmetcuant07-evaluacion.pdf (379.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/10433/493
Export
RefworksMendeleyEndNote
Share
Statistics
View Usage Statistics
Metadata
Show full item record
Authorship
Mar Molinero, Cecilio; Segovia González, María Manuela Autoridad UPO Orcid Dialnet; Contreras, I.Autoridad UPO Orcid Dialnet Scopus
Palabras clave
Eficiencia
Seguro de automóvil
Análisis envolvente de datos
Estadística multivariante
Efficiency
Car insurance
Data envelopment analysis
Multivariate statistics
Publication date
2009-06
Abstract
La situación actual del sector del seguro del automóvil exige a las compañías aseguradoras diseñar productos cada vez más ajustados al tipo de cliente al que se dirige. En el presente trabajo analizamos los 80.000 registros ofrecidos por una entidad aseguradora con una importante cuota en el mercado español. Tras identificar una serie de perfiles en los clientes asegurados, se estudia la eficiencia de cada uno de ellos mediante la aplicación de Análisis Envolvente de Datos (DEA) y estadística multivariante. Los resultados obtenidos permiten identificar aquellos clientes que mejor rendimiento ofrecen a la compañía. Mediante la aplicación de test estadísticos paramétricos y no paramétricos, se determinan, además, las similitudes y diferencias existentes entre grupos de clientes que comparten una determinada característica.
 
Insurance companies have to take risk and cost into account when pricing car insurance policies in order to design new products to cover the risk of private use of cars. In this paper we use data from 80,000 car insurance policies in order to assess, once risk and cost have been taken into account, the policies that generate the highest returns for the company. After different profiles of clients are identified, including among the characteristics the regional location of the clients, we use Data Envelopment Analysis and multivariate statistics. The results obtained not only permit us to identify the best groups of clients for the company but also to determine similarities and differences among profiles of clients.
 
Descripción

Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa Vol.7 (junio de 2009), p. 57-76

Clasificación JEL: C44, D81, G22

Collections
  • RevMetCuant Vol. 07 (junio de 2009) [4]

BIBLIOTECA CRAI  ©  2015 Universidad Pablo de Olavide
Contact Us | Legal warning
 

 

Browse

All of RIOCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Of interest

HelpFaqDeposit documentsPoliciesCopyrightRegulation

BIBLIOTECA CRAI  ©  2015 Universidad Pablo de Olavide
Contact Us | Legal warning