• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   RIO Home
  • PUBLICACIONES UPO
  • Revistas UPO
  • Atrio: Revista de historia del arte
  • Atrio núm. 15-16 (2010)
  • View Item
  •   RIO Home
  • PUBLICACIONES UPO
  • Revistas UPO
  • Atrio: Revista de historia del arte
  • Atrio núm. 15-16 (2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El imaginario americano en Écija

View/Open
atrio-15-16-imaginario.pdf (403.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/10433/417
Export
RefworksMendeleyEndNote
Share
Statistics
View Usage Statistics
Metadata
Show full item record
Authorship
Fernández Valle, María de los ÁngelesAutoridad UPO Orcid Dialnet
Palabras clave
Capilla de los Montero (Écija, Sevilla)
Iglesia de Santiago (Écija, Sevilla)
Écija (Sevilla)
Siglo 17º
Martínez Montero, Juan
Quetzalcóatl
Nuevo Mundo
Sincretismo Cultural
New World
Publication date
2010
Abstract
Este artículo tiene como objetivo mostrar algunas de las transferencias culturales y artísticas del mundo americano a la Península Ibérica durante el período barroco tomando como ejemplo la ciudad de Écija. El intercambio comercial y social de la época generó la creación de un nuevo imaginario de formas como se demuestra en la Capilla de los Montero, en la Iglesia de Santiago de dicha ciudad. En este mismo espacio religioso se funden distintas representaciones del mundo mesoamericano, con imágenes y relatos de la visión concepcionista que empezaba a gestarse. Esta combinación evidencia el profundo mestizaje cultural que se iniciaba en el entorno andaluz de aquellos siglos.
 
The aim of this article is to show some of the cultural and artistic transfers from the American world to the Iberian Peninsula during the Baroque period taking Écija¿s city as an example. The commercial and social exchange of the epoch generated the creation of new imaginary forms such as the one demonstrated in the indigenous Chapel of Montero, in the Church of Santiago. Located at the same religious site, there are different representations of the Indo-American world, with images and statements surrounding the vision of the Immaculate Conception that began to develop in the XVII century. This combination of indigenous and Catholic images demonstrates the deep cultural fusions that were emerging within Andalusia at that time.
 
Descripción

Atrio: Revista de historia del arte nº 15-16 (2010), p. 123-134

Collections
  • Atrio núm. 15-16 (2010) [17]

BIBLIOTECA CRAI  ©  2015 Universidad Pablo de Olavide
Contact Us | Legal warning
 

 

Browse

All of RIOCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Of interest

HelpFaqDeposit documentsPoliciesCopyrightRegulation

BIBLIOTECA CRAI  ©  2015 Universidad Pablo de Olavide
Contact Us | Legal warning