Victimization, loneliness, overt and relational violence at the school from a gender perspective
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutoría
Povedano, Amapola; Cava, María-Jesús; Monreal-Gimeno, M Carmen; Valera, Rosa; Musitu Ochoa, GonzaloPalabras clave
AdolescenceViolent behavior at school
Victimization
Gender
Ex post facto study
Fecha de publicación
2015-04-01Resumen
This ex post facto study analyzes both the direct relationships between victimization
and overt and relational violent behavior of students adolescents as the indirect relationships
between these variables through the classroom environment, the loneliness, the nonconformist
ideal reputation and transgression of social norms. The sample consisted of 1,795 adolescents
(48% females) aged 11 to 18 years (M = 14.2, SD = 1.68). We used a structural equation model to
analyze the effect of classroom environment and victimization in violent manifest and relational
behavior. The results found that a direct positive relationship between victimization and relational
violent behavior and a direct negative relationship between classroom environment and
overt violent behavior. In addition, classroom environment and victimization were indirectly
related to overt and relational violence through its relationship with loneliness, nonconformist
ideal reputation and transgression of social no ...
This ex post facto study analyzes both the direct relationships between victimization
and overt and relational violent behavior of students adolescents as the indirect relationships
between these variables through the classroom environment, the loneliness, the nonconformist
ideal reputation and transgression of social norms. The sample consisted of 1,795 adolescents
(48% females) aged 11 to 18 years (M = 14.2, SD = 1.68). We used a structural equation model to
analyze the effect of classroom environment and victimization in violent manifest and relational
behavior. The results found that a direct positive relationship between victimization and relational
violent behavior and a direct negative relationship between classroom environment and
overt violent behavior. In addition, classroom environment and victimization were indirectly
related to overt and relational violence through its relationship with loneliness, nonconformist
ideal reputation and transgression of social norms. Multigroup analysis results indicated that the
relationship between loneliness and relational violent behavior was significant for boys but not
for girls. Finally, we discuss the results and their practical implications in the school context.
Este estudio ex post facto analiza tanto las relaciones directas existentes entre
la victimización y la conducta violenta manifiesta y relacional de adolescentes escolarizados
como las relaciones indirectas entre esas variables a través del clima escolar, la soledad, la
reputación ideal no conformista y la transgresión de normas sociales. La muestra está compuesta
por 1.795 adolescentes (48% mujeres) de edades comprendidas entre 11 y 18 a¿nos (M = 14,2;factoDT = 1,68). Se utiliza un modelo de ecuaciones estructurales para analizar el efecto del climaescolar y la victimización en la conducta violenta manifiesta y relacional. Los resultados indicanuna relación directa y positiva entre la victimización y la conducta violenta relacional y unarelación directa y negativa entre el clima escolar y la conducta violenta manifiesta. Además,el clima escolar y la victimización se relacionan indirectamente con la violencia manifiesta yrelacional a través de sus relaciones con la soledad, la ...
Este estudio ex post facto analiza tanto las relaciones directas existentes entre
la victimización y la conducta violenta manifiesta y relacional de adolescentes escolarizados
como las relaciones indirectas entre esas variables a través del clima escolar, la soledad, la
reputación ideal no conformista y la transgresión de normas sociales. La muestra está compuesta
por 1.795 adolescentes (48% mujeres) de edades comprendidas entre 11 y 18 a¿nos (M = 14,2;factoDT = 1,68). Se utiliza un modelo de ecuaciones estructurales para analizar el efecto del climaescolar y la victimización en la conducta violenta manifiesta y relacional. Los resultados indicanuna relación directa y positiva entre la victimización y la conducta violenta relacional y unarelación directa y negativa entre el clima escolar y la conducta violenta manifiesta. Además,el clima escolar y la victimización se relacionan indirectamente con la violencia manifiesta yrelacional a través de sus relaciones con la soledad, la reputación ideal no conformista y latransgresión de normas sociales. Los resultados del análisis multigrupo indican que la relaciónentre la soledad y la conducta violenta relacional es significativa para los chicos pero no paralas chicas. Finalmente, se discuten los resultados obtenidos y sus implicaciones prácticas en elcontexto escolar.