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dc.contributor.authorIbáñez Montoya, Joaquín
dc.date.accessioned2017-06-06T09:50:17Z
dc.date.available2017-06-06T09:50:17Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationAtrio: Revista de Historia del Arte
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10433/3954
dc.description.abstractThis article aims to show the recent evolution of concepts such as Cultural Heritage, by offering a survey of the architectural restoration project methodology of the Cuenca Cathedral. The Charters of Athens, from1931 and 1933, ¿the bases of modernity¿ converge today after almost a century of leading separate paths: land planning and cultural interpretation, space and time recuperate a meeting point, which should have never been lost. The article basically assesses the potential contemporary projects on heritage constructions can offer when studied as a landscape journey.In order to certify the transformations from the present context, the singular monument of Cuenca Cathedral is taken as a model.Its stone materiality provides a memory of secular morphology and clear technical and social wealth. This model unfolds as a dialogue between Theory and Practice reflected on its conservation works. After thirty years of restoration experience on the building performed by the authors, the two last interventions are thoroughly commented in this article revealing a new strategy in the architectural project performance.----------------------------------------------------------------Este artículo trata de analizar la reciente evolución de los conceptos sobre intervención en el Patrimonio Cultural. Para ello utiliza como modelo el proyecto metodológico aplicado sobre las do  últimas actuaciones efectuadas en la Catedral de Cuenca. La Carta de Atenas, 1931, que estableció las bases de la modernidad sobre las dos trayectorias de espacio y tiempo, concuerdan hoy después de casi un siglo, recuperando su punto de encuentro. El artículo básicamente valora el potencial que los proyectos contemporáneos de intervención en el patrimonio pueden ofrecer cuando estudias su trayectoria en el paisaje. En orden a certificar sus transformaciones desde la actualidad, el singular monumento de la Catedral de Cuenca, utilizado como modelo, nos aporta a través de sus materiales y morfología la memoria secular que nos informa de sus técnicas constructivas y valores sociales. Este modelo abre un diálogo entre teoría y práctica reflejado a través de los trabajos de restauración aplicados. Después de treinta años de experiencia restauradora llevada a cabo por los autores, las dos últimas intervenciones que son minuciosamente expuestas, revelan algunas nuevas estrategias de aplicación en el proyecto de intervención.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.relation.publisherversionhttp://www.upo.es/revistas/index.php/atrio/article/view/2282
dc.rightsCopyright (c) 2016 Atrio: Revista de Historia del Arte
dc.subjectArchitectural project
dc.subjectcultural heritage
dc.subjectlandscape
dc.subjectcathedral
dc.subjectproyecto arquitectónico
dc.subjectpatrimonio cultural
dc.subjectpaisaje
dc.subjectcatedral
dc.subjectCuenca;
dc.titleA landscape architectural design approach: The restoration of the Angel Tower and the Cloister of the Cathedral of Cuenca
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.description.versionArtículo revisado por pares
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


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