• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   RIO Home
  • PUBLICACIONES UPO
  • Revistas UPO
  • Americanía: Revista de estudios latinoamericanos
  • Americanía 2015: Número Especial - José Martí
  • View Item
  •   RIO Home
  • PUBLICACIONES UPO
  • Revistas UPO
  • Americanía: Revista de estudios latinoamericanos
  • Americanía 2015: Número Especial - José Martí
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

José Martí, la Educación como Herramienta de Transformación y Liberación

View/Open
1592-4781-1-PB.pdf (547.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/10433/2646
Export
RefworksMendeleyEndNote
Share
Statistics
View Usage Statistics
Metadata
Show full item record
Authorship
Hernández Pardo, Héctor
Palabras clave
Educación
Liberación
Pedagogía
Repúblicas Nuevas
Positivismo
Publication date
2015
Abstract
José Martí otorgó a la educación un papel fundamental como elemento de transformación sociopolítica y económica en donde los métodos socráticos fueron reinventados para superar las metodologías conservadoras que acompañaban a la intelectualidad más reaccionaria. Para Martí, la educación debía estar encaminada a la liberación, pero basándose en el conocimiento y en la revalorización de la cultura y los valores latinoamericanos, y en manera alguna podía ser privilegio exclusivo de una clase. José Martí gave to education a fundamental role as an element of socio-political and economic transformation, in which Socratic methods were reinvented to overcome conservative methodologies which were embedded in the most reactionary intellectuals. Therefore, this paper looks at his perspective over education. On the one hand, he argued it should be oriented towards liberation, but only insofar as it was based on the knowledge and appreciation of Latin American culture and values, and on the oth ...
José Martí otorgó a la educación un papel fundamental como elemento de transformación sociopolítica y económica en donde los métodos socráticos fueron reinventados para superar las metodologías conservadoras que acompañaban a la intelectualidad más reaccionaria. Para Martí, la educación debía estar encaminada a la liberación, pero basándose en el conocimiento y en la revalorización de la cultura y los valores latinoamericanos, y en manera alguna podía ser privilegio exclusivo de una clase. José Martí gave to education a fundamental role as an element of socio-political and economic transformation, in which Socratic methods were reinvented to overcome conservative methodologies which were embedded in the most reactionary intellectuals. Therefore, this paper looks at his perspective over education. On the one hand, he argued it should be oriented towards liberation, but only insofar as it was based on the knowledge and appreciation of Latin American culture and values, and on the other, he highlighted that under no circumstances should it be an exclusive privilege of a social class.
Collections
  • Americanía 2015: Número Especial - José Martí [10]

BIBLIOTECA CRAI  ©  2015 Universidad Pablo de Olavide
Contact Us | Legal warning
 

 

Browse

All of RIOCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Of interest

HelpFaqDeposit documentsPoliciesCopyrightRegulation

BIBLIOTECA CRAI  ©  2015 Universidad Pablo de Olavide
Contact Us | Legal warning