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dc.contributor.authorMartínez López-Sáez, Mónica
dc.contributor.authorAlmenar Rodríguez, Roser
dc.date.accessioned2021-09-10T06:01:06Z
dc.date.available2021-09-10T06:01:06Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.citationLex social: revista de los derechos sociales, ISSN-e 2174-6419, Vol. 11, Nº. 2, 2021, págs. 289-352es_ES
dc.identifier.issn2174-6419
dc.identifier.doi10.46661/lexsocial.6060
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10433/11549
dc.description.abstractGender-separate education, understood as a pedagogical model that provides separate schooling for boys and girls, has been subject to legal and public scrutiny for the past thirty years. Nonetheless, it has not been until 2018 that this educational option was put into the spotlight, especially regarding its constitutionality and compatibility with arts. 1.1, 9.2 and 14 of the Spanish Constitution, which constitute a manifestation of the principles of equality and non-discrimination, while at the same time trying to balance it with art. 27 of said constitutional text, with respect to the right to education and freedom to choose and create educational centers. Against this backdrop, the present paper reviews the constitutional state of play and makes further reflections from a rights-based perspective and taking into account the cultural pluralism that characterizes contemporary societies.es_ES
dc.description.abstractLa educación diferenciada por sexos, entendida como un modelo pedagógico que escolariza por separado a niños y niñas, ha sido objeto decontroversia pública jurídica en los últimos treinta años. No obstante, no ha sido hasta 2018 cuando esta opción educativa se ha puesto en el punto de mira, especialmente en lo que respecta a su constitucionalidad y compatibilidad con los arts. 1.1, 9.2 y 14 de la Constitución española, que constituyen una manifestación de los principios de igualdad y no discriminación, ysu conciliación conel art. 27 del mismo texto constitucional, en relación con el derecho a la educación y las libertades de los padres y centros educativos. Con este telón de fondo, este artículo revisa el estado de la cuestión constitucional y ofrece reflexiones adicionales desde una perspectiva basada en los derechos y tomando en consideración el pluralismo cultural que caracteriza las sociedades contemporáneases_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Pablo de Olavidees_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherUniversidad Pablo de Olavidees_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectGender-separate educationes_ES
dc.subjectSingle-sex schoolses_ES
dc.subjectPrinciple of equalityes_ES
dc.subjectRight to educationes_ES
dc.subjectEducational freedomses_ES
dc.subjectEducación diferenciada por sexoses_ES
dc.subjectEscuelas no mixtases_ES
dc.subjectPrincipio de igualdades_ES
dc.subjectDerecho a la educaciónes_ES
dc.subjectLibertades educativases_ES
dc.titleGender-separate education in Spain: reflections on educational rights and freedoms from a constitutional and human-rights perspectivees_ES
dc.title.alternativeEducación diferenciada por razón de sexo en España: Reflexiones sobre los derechos y libertades educativas desde la perspectiva constitucional y de los derechos humanoses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


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