Impact of COVID-19 on Higher Education in Pakistan : An Exploratory Study
Metadata
Show full item recordPalabras clave
PandemicOnline learning
Interaction
Regression
Publication date
2020-07-29Abstract
The outbreak of novel coronavirus infection (COVID-19), reported initially in December 2019 by China, has caused disruption all over the world. To control the spreading of this virus all the countries around the world imposed strict lockdown leading to shutting down of all businesses, educational institutions, entertainment centers, etc. Higher Educational Institutions (HEI), across the world, switched to online mode of learning instantly to continue their degree programs. Following the trend, Higher Education Commission of Pakistan encouraged HEIs to begin online classes. Although, online learning seemed to be the best possible solution during indefinite closure of institutes, but the sudden change in teaching and learning paradigm was not well accepted and unprecedented challenges emerged. This study aims at identifying the barriers specific to students and teachers in this abrupt shift. Moreover, it examines the satisfaction level of undergraduate students regarding online educa ...
The outbreak of novel coronavirus infection (COVID-19), reported initially in December 2019 by China, has caused disruption all over the world. To control the spreading of this virus all the countries around the world imposed strict lockdown leading to shutting down of all businesses, educational institutions, entertainment centers, etc. Higher Educational Institutions (HEI), across the world, switched to online mode of learning instantly to continue their degree programs. Following the trend, Higher Education Commission of Pakistan encouraged HEIs to begin online classes. Although, online learning seemed to be the best possible solution during indefinite closure of institutes, but the sudden change in teaching and learning paradigm was not well accepted and unprecedented challenges emerged. This study aims at identifying the barriers specific to students and teachers in this abrupt shift. Moreover, it examines the satisfaction level of undergraduate students regarding online education practices during the COVID-19 epidemic. The study employed survey design and carried it out through two distinct questionnaires that are, for students and teachers which were distributed online via social media platforms. A total of 1280 students participated in students' questionnaire while 112 teachers contributed to filling out teachers' survey. Content Quality (CQ), Content Availability (CA), Teacher Interaction (TI), and Mode of Lecture Delivery (MLD) were considered as the predictor variables for student satisfaction. Regression and correlation analyses were performed to find out the contribution of the aforementioned variables. The survey results concluded that the lack of interaction among students and teachers is the major hurdle in online learning. Regression results revealed that the overall model with all four predictors was significantly predictive of student satisfaction. The results further revealed that MLD is the strongest and most significant of all. We believe the findings of this study can provide beneficial insights in improving the paradigm shift with greater efficiency in this pandemic.
El brote del COVID-19 obligó a las Instituciones de Educación Superior (IES) de todo el mundo a continuar sus programas de grado en línea al instante. Siguiendo la tendencia, la Comisión de Educación Superior de Pakistán alentó a las IES a comenzar las clases en línea. Aunque el aprendizaje en línea parecía ser la mejor solución posible durante el cierre indefinido de los institutos, el cambio repentino en el paradigma de enseñanza y aprendizaje no fue bien aceptado y surgieron desafíos sin precedentes. Este estudio tiene como objetivo identificar las barreras específicas para estudiantes y profesores en este cambio abrupto. Además, examina el nivel de satisfacción de los estudiantes de pregrado con las prácticas de educación en línea durante la epidemia del COVID-19. El estudio empleó un diseño de encuesta y lo llevó a cabo a través de dos cuestionarios distintos para estudiantes y profesores. Un total de 1280 estudiantes participaron en el cuestionario de los estudiantes, mientra ...
El brote del COVID-19 obligó a las Instituciones de Educación Superior (IES) de todo el mundo a continuar sus programas de grado en línea al instante. Siguiendo la tendencia, la Comisión de Educación Superior de Pakistán alentó a las IES a comenzar las clases en línea. Aunque el aprendizaje en línea parecía ser la mejor solución posible durante el cierre indefinido de los institutos, el cambio repentino en el paradigma de enseñanza y aprendizaje no fue bien aceptado y surgieron desafíos sin precedentes. Este estudio tiene como objetivo identificar las barreras específicas para estudiantes y profesores en este cambio abrupto. Además, examina el nivel de satisfacción de los estudiantes de pregrado con las prácticas de educación en línea durante la epidemia del COVID-19. El estudio empleó un diseño de encuesta y lo llevó a cabo a través de dos cuestionarios distintos para estudiantes y profesores. Un total de 1280 estudiantes participaron en el cuestionario de los estudiantes, mientras que 112 maestros contribuyeron a completar la encuesta de docentes. La calidad del contenido (CQ), la disponibilidad del contenido (CA), la interacción del maestro (TI) y el modo de impartición de la conferencia (MLD) se consideraron como variables predictoras de la satisfacción del estudiante. Se realizaron análisis de regresión y correlación para conocer la contribución de las variables mencionadas. Los resultados de la encuesta concluyeron que la falta de interacción entre estudiantes y profesores es el principal obstáculo en el aprendizaje en línea. Los resultados de la regresión revelaron que el modelo general con los cuatro predictores fue significativamente predictivo de la satisfacción de los estudiantes. Los resultados revelaron además que MLD es el más fuerte y significativo de todos. Creemos que los hallazgos de este estudio pueden proporcionar información beneficiosa para mejorar el cambio de paradigma con mayor eficiencia en esta pandemia.