Show simple item record

dc.contributor.authorMartínez Navarro, Jorge Ángel
dc.date.accessioned2021-06-16T07:35:43Z
dc.date.available2021-06-16T07:35:43Z
dc.date.issued2020-07-09
dc.identifier.citationIJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 14, 2020, págs. 276-289es_ES
dc.identifier.issn2386-4303
dc.identifier.doi10.46661/ijeri.4387
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10433/10868
dc.description.abstractLa investigación que se presenta es un primer acercamiento al estudio del nivel de competencia digital autopercibida de los estudiantes universitarios en el contexto latinoamericano con una muestra representativa de 5 países de la región. Para la recogida de datos se ha utilizado el instrumento INCOTIC adaptado para el contexto Latinoamericano, obteniendo datos por edad y sexo sobre la alfabetización Informacional (DAI), tecnológica (DAT), multimedia (DAM) y comunicativa (DAC). En los resultados se detecta la DAI más alta se da en el rango de edad entre los 24-31 años, y la DAT, DAM y DAC se da en el rango de 28-31 años. En el caso de las mujeres, la DAI más alta se da en el rango de edad entre los 20-27 años, y la DAT, DAM y DAC se da en el rango de 28-31 años. Como conclusión se observa que el país con menor puntuación en las alfabetizaciones analizadas es Ecuador, siendo Chile y Colombia los países con mejor puntuación. Se observan profundas diferencias al profundizar por género y edad en cada alfabetización. Se espera diseñar las líneas maestras de un Plan de Alfabetización Digital para estudiantes universitarios con propuestas para cada una de las universidades participantes.es_ES
dc.description.abstractThis research is a first approach to the study of the self-perceived digital competence of Latin American students with a broad sample of 5 countries in the region. For the collection of data we have used INCOTIC instrument adapted to the Latin American context. Variables under study are: Information literacy, technological literacy, multimedia literacy and communicative literacy; analyzing data by countries and comparing the results for each of them according to age and gender. It is detected that the country with the lowest score obtained in the analyzed literacies is Ecuador, with Chile and Colombia being the countries with the highest score. In addition, interesting differences are observed when deepening by gender and age in each literacy. Specifically, the highest DAI is in the age range between 24-31 years, and the DAT, DAM and DAC is in the range of 28-31 years. In the case of women, the highest DAI is in the age range between 20-27 years, and DAT, DAM and DAC are in the range of 28-31 years. It is expected to design the guidelines of a Digital Literacy Plan for university students with proposals for earch university that will be the input for researchers from each country to contextualize their realities with emphasis on informational skills, due to the importance they have in the achievement of studies university and subsequent work performance.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Pablo de Olavidees_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad Pablo de Olavidees_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCompetencia digitales_ES
dc.subjectEducación Superiores_ES
dc.subjectAlfabetización tecnológicaes_ES
dc.subjectGéneroes_ES
dc.subjectEdades_ES
dc.titleLa competencia digital de los estudiantes universitarios latinoamericanoses_ES
dc.title.alternativeLa Digital literacy of Latin American university studentses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional