Show simple item record

dc.contributor.authorMena Guacas, Andrés Felipe
dc.contributor.authorSantoveña Casal, Sonia María
dc.date.accessioned2021-06-04T09:55:09Z
dc.date.available2021-06-04T09:55:09Z
dc.date.issued2018-11-13
dc.identifier.citationIJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 11, 2019, págs. 121-136es_ES
dc.identifier.issn2386-4303
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10433/10548
dc.descriptionURL del artículo en la web de la Revista: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/3023es_ES
dc.description.abstractThis paper exhibits the preliminary results of a study, which aims to formulate theoretical and methodological guidelines for the configuration of network learning environments in university classrooms. Particularly, results about interaction levels and the correlation with the academic performance, at the postgraduate course of the Cooperative University of Colombia, integrated by 27 participants. The study has a varied approach, applied type, and descriptive scope. A face-to-face learning environment was designed that encourages interaction; One of the activities was in groups of 4 or 5 people, in which roles were assigned and WhatsApp was used as a communication platform . Through categories, an analysis of the content of the messages issued in WhatsApp groups was carried out, which allowed one to measure the interaction frequency and quality in a learning environment, and correlate it with academic performance. The results point towards two important considerations: i ) although there is an important correlation between interaction and academic performance, there is nothing conclusive about it, and ii) the correlation between academic performance and interaction is higher when it is calculated based on the participation frequency, than strictly the quality.es_ES
dc.description.abstractEste artículo presenta los resultados preliminares de un estudio que pretende formular lineamientos teóricos y metodológicos para la configuración de entornos de aprendizaje red en aulas universitarias. En particular, se presentan los resultados sobre los niveles de interacción y la correlación con el rendimiento académico, de un curso de postgrado de la Universidad Cooperativa de Colombia, con 27 participantes. El estudio tiene un enfoque mixto, de tipo aplicado y alcance descriptivo. Se diseñó un entorno de aprendizaje presencial que fomenta la interacción; una de las actividades fue en grupos de 4 o 5 personas, en la cual se asignó roles y se utilizó Whatsapp como medio de comunicación. A través de categorías se realizó un análisis de contenido de los mensajes emitidos en grupos de Whatsapp, que permitió medir la frecuencia y calidad de la interacción de una persona en un entorno de aprendizaje, y correlacionarlo con el rendimiento académico. Los resultados muestran dos consideraciones importantes: i) si bien existe una correlación importante entre interacción y rendimiento académico, no es definitiva, y ii) la correlación entre rendimiento académico e interacción es más alta cuando se calcula con base en la frecuencia de participación, que cuando se hace con respecto a la calidad de la misma.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Pablo de Olavidees_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherUniversidad Pablo de Olavidees_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectInteractiones_ES
dc.subjectAcademic performancees_ES
dc.subjectWhatsappes_ES
dc.titleWhatsapp and Formulating Guidelines on Network Interaction during the Learning Process in the University Classroomes_ES
dc.title.alternativeWhatsapp y pautas de interacción en la red durante el proceso de aprendizaje en el aula universitariaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional