Show simple item record

dc.contributor.authorLópez-León, Ricardo
dc.contributor.authorGómez Valdez, Gabriela
dc.date.accessioned2021-05-31T10:49:05Z
dc.date.available2021-05-31T10:49:05Z
dc.date.issued2018-07-05
dc.identifier.citationIJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 10, 2018, págs. 51-63es_ES
dc.identifier.issn2386-4303
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10433/10455
dc.descriptionURL del artículo en la web de la Revista: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/3456es_ES
dc.description.abstractThis paper presents the preliminary results of our research. The goal was to explore the role of empathy in design education and its importance in developing socially driven design projects that can evolve into social innovation. We used a qualitative interviewing approach with undergraduate design students in their fourth year to explore empathic experiences in both, their classroom, and their real-world design assignments. We could then observe that empathy has a better chance to be developed in an empathic environment. In other words, those students whose teachers had an empathic approach were often motivated and open to become empathetic with socially-driven design projects. In this document, we also present different perspectives to understand the concept of empathy, as an innate ability, as an ongoing process, and as a multiphase practice for social interactions, just to mention a few. With our research, we expect to show that developing empathic designers is fundamental for the design practice and eventually, for social innovation.es_ES
dc.description.abstractEste documento presenta los resultados de la primera etapa de nuestra investigación, cuyo objetivo fue explorar el rol de una evaluación empática en la educación del Diseño y su relación con el desarrollo de ciertas habilidades profesionales y la ejecución de proyectos con enfoque social. Se entrevistaron, desde una perspectiva cualitativa, estudiantes de Diseño a punto de graduarse, para explorar experiencias empáticas tanto en el salón de clase como en proyectos reales. Así pudimos observar que la empatía tiene mayor oportunidad de desarrollo en ambientes empáticos; en otras palabras, aquellos que recibieron un seguimiento y una evaluación empática de sus docentes, se encontraron más frecuentemente motivados y abiertos a emprender proyectos sociales en donde una evaluación empática del entorno era necesaria como punto de partida. También presentaremos algunas perspectivas que contribuyen a comprender mejor el concepto de empatía, ya sea como una habilidad innata, como un proceso continuo o como una práctica multifacética para interacciones sociales. Esperamos mostrar a través de esta investigación que la formación de diseñadores empáticos es fundamental para el cambio social.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Pablo de Olavidees_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherUniversidad Pablo de Olavidees_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEmpathyes_ES
dc.subjectMotivationes_ES
dc.subjectDesign Educationes_ES
dc.subjectSocial Innovationes_ES
dc.titleUnderstanding empathy in design educationes_ES
dc.title.alternativeEntendiendo la empatía en la educación del diseñoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional