Show simple item record

dc.contributor.authorRomero Díaz, Tonys
dc.contributor.authorMartínez Gimeno, Almudena 
dc.date.accessioned2021-05-28T09:40:32Z
dc.date.available2021-05-28T09:40:32Z
dc.date.issued2017-11-16
dc.identifier.citationIJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 9, 2018, págs. 139-156es_ES
dc.identifier.issn2386-4303
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10433/10387
dc.descriptionURL del artículo en la web de la Revista: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2760/2229es_ES
dc.description.abstractIn this article the findings found are exposed to carry out a methodology of analysis of content of the exploratory and internal type to a series of documents investigated with the aim to know the condition of the matter on teacher evaluation in college, taking the Latin-American context as scene and then contextualize in the Regional Multidisciplinary Faculty of Chontales. In compiling it was found a lot of authors, so it was developed a system of categories, the same that it was used later in the methodology to delimit the analyzed documents, which in total were seventeen. The review of the documents allowed to verify and interpret the main contributions of the literature to our problem, and allowed us to determine that the scene to realize a proposal of teacher evaluation is complicated but necessary for the new demands that society itself imposes on public education in Nicaragua. Finally, the importance of content analysis technique for understanding the condition of the matter in the teacher performance assessment and initiate a thorough investigation on the exposed subject is noticed.es_ES
dc.description.abstractEl presente artículo expone los hallazgos encontrados al aplicar la metodología de análisis de contenido del tipo exploratorio, a una serie de documentos revisados con el objetivo de conocer el estado de la cuestión sobre la evaluación docente en la Universidad. Tomando como escenario el contexto latinoamericano para luego contextualizar en la Facultad Regional Multidisciplinaria de Chontales, se han encontrado gran cantidad de autores, por lo que exponemos un sistema de categorías, utilizado a su vez para delimitar los documentos analizados, que en total fueron diecisiete. Tal y como se muestra a lo largo de la lectura, la revisión de los documentos ha permitido constatar e interpretar los principales aportes de la literatura a nuestro marco de estudio, y facilitó determinar que el escenario para realizar una propuesta de evaluación docente es complejo, pero necesario, por las nuevas demandas que la sociedad impone a la educación pública en Nicaragua. Finalmente se advierte la importancia que tiene la técnica del análisis de contenido, para el conocimiento del estado de la cuestión en evaluación al desempeño docente, como inicio a una investigación profunda en la temática expuesta.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Pablo de Olavidees_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherUniversidad Pablo de Olavidees_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEvaluaciónes_ES
dc.subjectDesempeño docentees_ES
dc.subjectAnálisis de contenidoes_ES
dc.subjectSistema categoriales_ES
dc.titleTeaching performance evaluation for the improvement of the quality of latin american universities: UNAN- FAREM CHONTALESes_ES
dc.title.alternativeLa evaluación del desempeño docente para la mejora de la calidad en el ámbito universitario latinoamericano: UNAN-FAREM CHONTALESes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional