Publication:
Paradojas en las Imágenes sobre la Conquista: Murales de José Clemente Orozco y Jorge González Camarena

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2017
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En los años posrevolucionarios se construyeron discursos e imaginarios colectivos que presentaron la Conquista como un episodio violento pero también como la fusión de dos realidades contrapuestas y unidas al mismo tiempo, cuyo resultado fue el comienzo de una nueva raza y una nueva cultura: la mestiza. Es por esto importante entender que el contenido del discurso nacionalista sobre la Conquista se fabricó a partir de una gran paradoja: destrucción y construcción en paralelo. El muralismo representó este hecho histórico como parte de las dinámicas unificadoras e identitarias de la nación. En este artículo, tomaré en cuenta el pensamiento de filósofos, escritores, poetas y pintores centrando la atención en el mestizaje con el fin de establecer posibles conexiones entre la propuesta formal y de contenido de los murales: Cortés y La Malinche (1926), La conquista (ca. 1940-45) de José Clemente Orozco (1883-1949) y La fusión de dos culturas (1963) de Jorge González Camarena (1908-1980).  In the years that followed the revolution, collective discourses and imagery were built that portrayed the Conquest as a violent episode, but also as a fusion of two realities that were both opposed and united, resulting in the beginning of a new race and a new culture: the mestiza. It is therefore important to understand that the content of the nationalist discourse in relation to the Conquest was created from a great paradox: destruction and parallel construction. Muralism represented this historical fact as part of the unifying and identity dynamics of the nation. In this article, I will take into account the thinking of philosophers, writers, poets and painters, paying special attention on miscegenation in order to establish possible connections and comparisons between the formal and content proposal of the following murals: Cortés and La Malinche (1926), The conquest (ca. 1940-45) by Jose Clemente Orozco (1883-1949) and The fusion of two cultures (1963) by Jorge González Camarena (1908-1980).
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
Bibliographic reference
Americanía: Revista de Estudios Latinoamericanos
Photography rights