Publication:
Yaravíes Quiteños. Una colección de piezas musicales que suenan desde el pasado

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2020-05-23
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Pablo de Olavide
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En 1865 llegó a Quito una comisión científica españolaen la que figuraba Marcos Jiménez de la Espada. En su visita se interesó por registrar los cantos, danzas y ritmos populares de la región, pidiendo que se le enviara una colección de piezas musicales tradicionales para el Museo de Ciencias Naturales de Madrid. Juan Agustín Guerrero,músico quiteño, después de una profunda investigación y ardua dedicación, transcribió varias melodías y se las envió a Jiménez de la Espada, quien las presentó en Madrid, con el título YaravíesQuiteños, en el Cuarto Congreso Internacional de Americanistas en 1881, quedando una copia manuscrita de esta obray sus partituras en la Biblioteca Nacional de Madrid
In 1865 Marcos Jiménez de la Espada arrived in Quito as a member of a Spanish scientific commission. During his visit, he was interested in registering the popular songs, dances and rhythms of the region, requesting a collection of traditional musical pieces to besent to the Museum of Natural Sciences in Madrid. Juan Agustín Guerrero, a musician from Quito, after an arduous investigation, transcribed several melodies and sent them to Jiménez de la Espada, who presented them in Madrid, underthe title Yaravíes Quiteños, at the Fourth International Congress of Americanists in 1881, leaving a manuscript copy of this work and its scores in the National Library of Madrid
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
Bibliographic reference
Americanía: revista de estudios latinoamericanos de la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla, ISSN-e 2174-0178, Nº. 10, 2019, págs. 145-171
Photography rights