Publication:
Concha Méndez: poeta, impresora, editora y divulgadora cultural. Del Lyceum Club a la sombra de sus contemporáneos en el exilio (Madrid, 1898-México, 1986).

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2019-12-01
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Pablo de Olavide
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En 1926 y durante un convulsivo periodo político fue fundado en Madrid el Lyceum Club femenino cuyas socias, pertenecientes a la burguesía y a la aristocracia, promovieron acciones artísticas y socio culturales a favor de una equidad entre hombres y mujeres. Entre éstas se hallaba Concepción Méndez Cuesta quién destacaría por su contribución a la revitalización del panorama cultural español durante los años veinte y treinta del pasado siglo XX, así como por la divulgación mediante su labor editorial e impresora, junto a su marido Manuel Altolaguirre, de la Generación del 27. A través de las esferas de la realidad y los sueños proyectados por la poeta madrileña, exploramos la vigorosidad de un proyecto colectivo y personal que, más allá de las fracturas internas, fue catapultado tras la guerra civil y se saldó con el exilio e invisibilización de las mismas.
In 1926, during a convulsive political period, the Lyceum Club Femenino (Lyceum Women¿s Club) was founded in Madrid. The members belonged to the bourgeoisie and the aristo-cracy class, and its purpose was to promote artistic and social-cultural initiatives in sup-port of gender equality. Amongst these wo-men, was Concepción Méndez Cuesta, who was known for the contributions she made to the revitalization of the Spanish cultural panorama during the ¿20s and ¿30s of last century, as well as for the exposure her edi-torial and printer work provided while working alongside her husband, Altolaguirre, a mem-ber of Generation ¿27. Through the domains of reality and dreams projected by the poet from Madrid, the vigorous collective and personal project is explored beyond its inadequacies and it launched post-civil war settling with the exile and the shadowing of other groups
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
Bibliographic reference
Atrio. Revista de Historia del Arte, ISSN 0214-8293, ISSN-e 2659-5230, Nº. Extra 1, 2019 (Ejemplar dedicado a: No solo musas. Mujeres creadoras en el arte iberoamericano. Eunice Miranda Tapia ed.), págs. 27-41.
Photography rights