Measuring the job stress of the employed population: The case of labor market in Cali-Colombia

2018-06-30
Universidad Pablo de Olavide
From Survey of Employment and Quality of Life, the hypothesis of job stress is analyzed for individuals who meet the condition of being employed and being between the ages of 16 years old (the age at which is assumed that they have completed median education) and 62 years old (retirement age for men) in Cali-Colombia; resulting a sub-sample of 10,158 observations. As a theoretical foundation, we use a variant of the leisure-consumption model, in which the appearance of stress is based on the imbalance of the equilibrium condition. The results suggest that, in effect, there are signs of job stress in the labor market in Cali. As a complementary activity, we estimated an econometric model to know the profile of the individuals who present a greater probability of being stressed based on three components: sociodemographic, health and labor characteristics of the individual. Thus, working more than 48 hours a week, not having a work premium, reducing a low proportion of income to leisure activities, being a woman, among other factors are associated with a high probability of job stress.
A partir de la encuesta de empleo y calidad de vida, se analiza la hipótesis del estrés laboral para las personas que cumplen la condición de ser empleados y que tienen entre 16 y 40 años (la edad en que se supone que completaron la educación media) y 62 años (edad de jubilación para hombres) en Cali-Colombia; resultando una submuestra de 10.158 observaciones. Como fundamento teórico, utilizamos una variante del modelo de consumo de ocio, en el que la aparición del estrés se basa en el desequilibrio de la condición de equilibrio. Los resultados sugieren que, en efecto, hay signos de estrés laboral en el mercado laboral en Cali. Como actividad complementaria, estimamos un modelo econométrico para conocer el perfil de los individuos que presentan una mayor probabilidad de estar estresados en función de tres componentes: características sociodemográficas, de salud y laborales del individuo. Por lo tanto, trabajar más de 48 horas a la semana, no tener una prima de trabajo, reducir una baja proporción de ingresos a actividades de ocio, ser mujer, entre otros factores, se asocian con una alta probabilidad de estrés laboral.
URL del artículo en la web de la Revista: https://www.upo.es/revistas/index.php/RevMetCuant/article/view/2543
Revista de métodos cuantitativos para la economía y la empresa, ISSN-e 1886-516X, Vol. 25, 2018, págs. 272-294