Training needs of the Andalusian teachers on the educational attention to the students with high intellectual capacities

2018-07-05
Universidad Pablo de Olavide
The present work aims to know the knowledge of the teachers of Primary, Secondary and Secondary Education of different provinces of Andalusia (Spain) on the students with specific educational support needs, specifically on the ones called in the category "students with high intellectual capacities" as established in the Instructions of March 8, 2017 of the General Directorate of Participation and Equity, which updates the Protocol of Detection, Identification of Students with Specific Needs of Educational Support and Organization of the educational response of the Ministry of Education of the Regional Government of Andalusia. For this purpose, a self-administered questionnaire of 20 questions, with a Likert type scale, is prepared, with a total of 72 teachers. The results obtained, although they are not very representative, show an evident formative need in the areas related to the identification, didactic and intervention strategies with this students, as well as ignorance about resources and specific materials to facilitate their educational inclusion in the classroom and to prevent the school failure.
El presente trabajo pretende conocer los conocimientos del profesorado de Educación Infantil, Primaria y Secundaria de diferentes provincias de Andalucía (España) del alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo, concretamente, sobre los denominados en la categoría "alumnado con altas capacidades intelectuales", según se establecen en las Instrucciones de 8 de marzo de 2017 de la Dirección General de Participación y Equidad, por la que se actualiza el Protocolo de Detección, Identificación del Alumnado con Necesidades Específicas de Apoyo Educativo y Organización de la respuesta educativa, de la Consejería de Educación de la Junta de Andalucía. Para ello se elabora un cuestionario autoaplicado de 20 preguntas, con una escala tipo Likert, al que responde un total de 72 docentes. Los resultados recogidos, aunque sean poco representativos, muestran una evidente necesidad formativa en los ámbitos referidos a la identificación, estrategias didácticas y de intervención con este alumnado, además de desconocimiento sobre recursos y materiales específicos para facilitar su inclusión educativa en las aulas y prevenir el fracaso escolar de los mismos. No obstante muestran actitudes empáticas respecto a este alumnado e interés por mejorar su formación específica para atender a este tipo de diversidad en sus aulas.
URL del artículo en la web de la Revista: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2611
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 10, 2018, págs. 190-210