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The 5-item Likert Scale and percentage scale correspondence with implications for the use of models with (fuzzy) linguistic variables

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2021-06-01
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Universidad Pablo de Olavide
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The aim of this paper is to examine how people perceive correspondence between the 5-item Likert scale and the percentage scale (the LS-PS correspondence thereinafter). Are all five items of the Likert scale equidistant? Do people use the same scale when evaluating different objects? Are men and women different? Are people from different countries / cultures different? The method of the study was a questionnaire with 661 participating respondents altogether from the Czech Republic, Ecuador, and France. The results indicate that the 5-item Likert scale is neither equidistant, nor symmetrical. Furthermore, there are (highly) statistically significant differences in the LS-PS correspondence with respect to location, age, or gender of respondents. The results can be used as an input for more precise decision-making modeling associated with (fuzzy) linguistic variables.
El objetivo de este trabajo es examinar cómo las personas perciben la correspondencia entre la escala Likert de 5 ítems y la escala de porcentaje (la correspondencia LS-PS en adelante). ¿Los cinco elementos de la escala Likert son equidistantes? ¿La gente usa la misma escala al evaluar diferentes objetos? ¿Se diferencian hombres y mujeres? ¿Son diferentes las personas de diferentes países / culturas? El método del estudio fue un cuestionario con 661 encuestados participantes de la República Checa, Ecuador y Francia. Los resultados indican que la escala Likert de 5 ítems no es ni equidistante ni simétrica. Además, existen diferencias (altamente) estadísticamente significativas en la correspondencia LS-PS con respecto a la ubicación, edad o género de los encuestados. Los resultados se pueden utilizar como entrada para un modelo de toma de decisiones más preciso asociado con variables lingüísticas (difusas).
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Revista de métodos cuantitativos para la economía y la empresa, ISSN-e 1886-516X, Vol. 31, 2021, págs. 3-16
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