Publication:
Estudio de las emociones, el aprendizaje autorregulado y la motivación en un curso SPOC de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU)

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2018-07-05
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Pablo de Olavide
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El presente trabajo analiza los resultados obtenidos a través del diseño e implementación de un curso SPOC (Small Private Online Course) desarrollado con un grupo de estudiantes de Grado de Educación Infantil y Primaria. El objetivo del estudio ha sido analizar la repercusión de la dimensión emocional, la motivación y el aprendizaje autorregulado en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Los SPOC son cursos de formación a distancia que se basan en el acceso al conocimiento de forma diferente a los formatos habituales, ya que se trabaja online con una metodología colaborativa y participativa. Los contextos virtuales de aprendizaje son un recurso utilizado en la Educación Superior y cada vez son más los docentes que recurren a estas metodologías, combinándolas con la enseñanza presencial. Para realizar el estudio se ha recurrido a modelos predictivos o de regresión lineal de las variables cuantitativas, implicadas en el estudio. Los resultados revelan significativas correlaciones entre las variables utilizadas, manifestando una experiencia de enseñanza-aprendizaje positiva y de calidad con un alto nivel de aprendizaje autorregulado y motivación.
This paper analyzes the results obtained through the design and implementation of a SPOC course (Small Private Online Course) developed with a group of students of the Bachelor's Degree. The aim of the study was to analyze the impact of the emotional dimension, motivation and self-regulated learning in the teaching-learning process. The SPOC are distance learning courses that are based on access to knowledge in a different way to the usual formats, since they work online with a collaborative and participatory methodology. The virtual contexts of learning are a resource used in Higher Education and more and more teachers are turning to these methodologies, combining them with face-to-face teaching. To carry out the study, we used predictive or linear regression models of the quantitative variables involved in the study. The results reveal significant correlations between the variables used, showing a positive and quality teaching-learning experience, with a high level of self-regulated learning and motivation.
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
URL del artículo en la web de la Revista: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2838
Bibliographic reference
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 10, 2018, págs. 299-316
Photography rights