Publication:
Estudio y análisis de retablos fingidos en España. Una aproximación geométrica y técnica a su ejecución

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2020
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Enredars
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Presentamos en este artículo por orden cronológico, el análisis geométrico descriptivo y gráfico, así como técnico, de cinco obras maestras del retablo fingido español, realizadas en los siglos XVII, XVIII y XIX, por maestros de la pintura mural. Los retablos que presentamos se sitúan en la sacristía de la parroquia de San Miguel y San Julián (Valladolid), en la ermita de Nuestra Señora de la Soledad en la Puebla de Montalbán (Toledo), en la iglesia de Santiago en Lietor (Albacete), en la iglesia de San Pedro Nolasco (Barcelona) y en la ermita de San Isidro de Alcalá de Henares (Madrid). El análisis es también técnico, porque entendemos imprescindible adentrarnos en la materialidad de las obras, su estructura y estratificación que, unido al estudio de los métodos de trasposición de los bocetos y las técnicas pictóricas empleadas para las representaciones, nos ayudará a comprender mejor la metodología utilizada por los autores en la confección de estos conjuntos murales.
We present in this article in chronological order, the descriptive and geometrical analysis, as well as technical, of five masterpieces of the Spanish fictive altarpiece, made in the 17th, 18th and 19th centuries, by masters of wall painting. The altarpieces that we present are located in the sacristy of the Church of Saint Michael and San Julian (Valladolid), in the Hermitage of Our Lado of Solitude in Puebla de Montalbán (Toledo), in the Church of Saint. Jacques in Lietor (Albacete), in the Church of Saint Peter Nolasco (Barcelona), and in the Hermitage of Saint Isidore in Alcalá de Henares (Madrid). The analysis is also technical, because we consider that it is essential to enter the corporeity of these pieces, in its structure and stratification which, combined with the study of the ways of transpositions of the sketches and the pictorial techniques used for its representations, will help us better understand the methodology used by its authors in the making of this wall paintings.
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
Bibliographic reference
Photography rights