Publication:
La competencia digital de los estudiantes universitarios latinoamericanos

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2020-07-09
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Pablo de Olavide
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La investigación que se presenta es un primer acercamiento al estudio del nivel de competencia digital autopercibida de los estudiantes universitarios en el contexto latinoamericano con una muestra representativa de 5 países de la región. Para la recogida de datos se ha utilizado el instrumento INCOTIC adaptado para el contexto Latinoamericano, obteniendo datos por edad y sexo sobre la alfabetización Informacional (DAI), tecnológica (DAT), multimedia (DAM) y comunicativa (DAC). En los resultados se detecta la DAI más alta se da en el rango de edad entre los 24-31 años, y la DAT, DAM y DAC se da en el rango de 28-31 años. En el caso de las mujeres, la DAI más alta se da en el rango de edad entre los 20-27 años, y la DAT, DAM y DAC se da en el rango de 28-31 años. Como conclusión se observa que el país con menor puntuación en las alfabetizaciones analizadas es Ecuador, siendo Chile y Colombia los países con mejor puntuación. Se observan profundas diferencias al profundizar por género y edad en cada alfabetización. Se espera diseñar las líneas maestras de un Plan de Alfabetización Digital para estudiantes universitarios con propuestas para cada una de las universidades participantes.
This research is a first approach to the study of the self-perceived digital competence of Latin American students with a broad sample of 5 countries in the region. For the collection of data we have used INCOTIC instrument adapted to the Latin American context. Variables under study are: Information literacy, technological literacy, multimedia literacy and communicative literacy; analyzing data by countries and comparing the results for each of them according to age and gender. It is detected that the country with the lowest score obtained in the analyzed literacies is Ecuador, with Chile and Colombia being the countries with the highest score. In addition, interesting differences are observed when deepening by gender and age in each literacy. Specifically, the highest DAI is in the age range between 24-31 years, and the DAT, DAM and DAC is in the range of 28-31 years. In the case of women, the highest DAI is in the age range between 20-27 years, and DAT, DAM and DAC are in the range of 28-31 years. It is expected to design the guidelines of a Digital Literacy Plan for university students with proposals for earch university that will be the input for researchers from each country to contextualize their realities with emphasis on informational skills, due to the importance they have in the achievement of studies university and subsequent work performance.
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
Bibliographic reference
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 14, 2020, págs. 276-289
Photography rights