Understanding empathy in design education

2018-07-05
Universidad Pablo de Olavide
This paper presents the preliminary results of our research. The goal was to explore the role of empathy in design education and its importance in developing socially driven design projects that can evolve into social innovation. We used a qualitative interviewing approach with undergraduate design students in their fourth year to explore empathic experiences in both, their classroom, and their real-world design assignments. We could then observe that empathy has a better chance to be developed in an empathic environment. In other words, those students whose teachers had an empathic approach were often motivated and open to become empathetic with socially-driven design projects. In this document, we also present different perspectives to understand the concept of empathy, as an innate ability, as an ongoing process, and as a multiphase practice for social interactions, just to mention a few. With our research, we expect to show that developing empathic designers is fundamental for the design practice and eventually, for social innovation.
Este documento presenta los resultados de la primera etapa de nuestra investigación, cuyo objetivo fue explorar el rol de una evaluación empática en la educación del Diseño y su relación con el desarrollo de ciertas habilidades profesionales y la ejecución de proyectos con enfoque social. Se entrevistaron, desde una perspectiva cualitativa, estudiantes de Diseño a punto de graduarse, para explorar experiencias empáticas tanto en el salón de clase como en proyectos reales. Así pudimos observar que la empatía tiene mayor oportunidad de desarrollo en ambientes empáticos; en otras palabras, aquellos que recibieron un seguimiento y una evaluación empática de sus docentes, se encontraron más frecuentemente motivados y abiertos a emprender proyectos sociales en donde una evaluación empática del entorno era necesaria como punto de partida. También presentaremos algunas perspectivas que contribuyen a comprender mejor el concepto de empatía, ya sea como una habilidad innata, como un proceso continuo o como una práctica multifacética para interacciones sociales. Esperamos mostrar a través de esta investigación que la formación de diseñadores empáticos es fundamental para el cambio social.
URL del artículo en la web de la Revista: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/3456
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 10, 2018, págs. 51-63