Publication:
The role of social relations in the making of a doctoral thesis

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2018-07-05
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Pablo de Olavide
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Writing a doctoral thesis is a challenging process for most doctoral students. From a situated learning perspective, it involves more than just internalizing some objective knowledge about language, but entails developing an identity through participation and transformation of disciplinary communities of practice. Several research works have analyzed the function that social relationships from the academic realm play in the dissertation process, paying special attention to the supervisor/candidate dyad. However, research on domestic or personal ties is rather scarce. This qualitative study explores if social ties from the personal sphere influence the dissertation writing process. Analysis of in-depth interviews, with students and recent graduates from different Argentine PhD programs in the field of Linguistics and Education, indicate that these social relations do facilitate different types of support. These results can lead to create institutional initiatives aimed at scaffolding the dissertation research and writing process, which would improve the support offered to doctoral students from the academic realm.
Escribir una tesis doctoral es un proceso desafiante para la mayoría de los estudiantes de posgrado. Desde el enfoque del aprendizaje situado, hacerlo implica algo más que la mera internalización de un conocimiento objetivo del lenguaje, sino que implica el desarrollo de una identidad a través de la participación en y transformación de comunidades de práctica disciplinares. Varios trabajos han analizado el rol de las relaciones del ámbito académico, prestando especial atención a la relación entre tesistas y supervisores o directores de tesis. Sin embargo, las relaciones del ámbito personal casi no han sido exploradas. Esta investigación cualitativa explora si y cómo los lazos sociales del ámbito personal influencian de manera positiva el proceso de tesis. El análisis de entrevistas en profundidad, con estudiantes de doctorado y recientes graduados de diferentes programas argentinos en el área de Lingüística y Educación, indica que este tipo de relaciones efectivamente ayudan a avanzar el trabajo de tesis. La caracterización de diferentes tipos de ayudas ofrecida en este trabajo puede servir de base para la elaboración de iniciativas institucionales dirigidas a andamiar el proceso de tesis y, por tanto, mejorar el apoyo ofrecido a los doctorandos desde las universidades.
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
URL del artículo en la web de la Revista: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2766
Bibliographic reference
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 10, 2018, págs. 366-378
Photography rights