Publication:
Teachers training for digital inclusion from school 2.0 plan: case study

Loading...
Thumbnail Image
Publication date
2018-07-05
Reading date
Event date
Start date of the public exhibition period
End date of the public exhibition period
Advisors
Authors of photography
Person who provides the photography
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Pablo de Olavide
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
The development of information and communication technologies has supposed a revolution into the society which has gone on marking the progression of the educational life of individuals. Therefore, different public governments have been designing for more than two decades programs and strategies including them to the teaching and learning processes. This circumstance has put in evidence the need of providing the teachers with all educative levels of a training which qualifies them for the inclusion of technologies in their class methodology. In this paper we present the results of a research carried out with teachers related to specific classes in private schools from Córdoba (Spain), due to the fact that one of the greatest problems that the technology development has produced is the so-called digital breach. By means of a transversal, no correlational descriptive study, we have formulated six questions through which we will determine the needs, complexities and views that the teachers of these classes have about their training. The most significant result indicates that even though they have received technology training, they think that this is not enough and that that training is not adapted to the type of students that they can find in their classes.
El desarrollo de las tecnologías de la información y la comunicación han supuesto dentro de la sociedad una revolución que ha ido marcando el devenir de la vida educativa de los individuos. Así, desde diferentes organismos públicos se han ido desde hace más de dos décadas, diseñando programas y estrategias que incorporen estas a los procesos de enseñanza y aprendizaje. Esta circunstancia ha puesto de manifiesto la necesidad de proporcionar a los docentes de todos los niveles educativos de una formación que les capacite para la inclusión de las tecnologías en su metodología de aula. En este artículo presentamos los resultados de una investigación realizada con docentes vinculados a las aulas específicas de los centros privados de la ciudad de Córdoba (España), dado que uno de los mayores problemas que ha generado el desarrollo tecnológico es la denominada brecha digital. A través de un estudio transversal, descriptivo no correlacional, se han planteado 6 interrogantes a través de los cuales determinaremos las necesidades, complejidades y visiones que sobre su formación tienen los docentes de estas aulas. El resultado más significativo indica que si bien han recibido formación tecnológica, consideran que no es suficiente ni se encuentra adaptada para la tipología de alumnado que tienen en sus clases.
Doctoral program
Related publication
Research projects
Description
URL del artículo en la web de la Revista: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2851
Bibliographic reference
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 10, 2018, págs. 274-298
Photography rights