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Training of university teachers in ICT and disability. The case of the University of Seville

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2022-06-23
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Universidad Pablo de Olavide
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The presence of students with special educational needs in Spanish universities has increased considerably in recent decades, making it necessary to train teaching staff in certain areas. The main objective of the study is to find out the perceptions of those responsible for technology and training in university higher education centres in Seville city and province, more specifically, on the knowledge of university teaching staff in relation to Information and Communication Technologies (ICT), as a support for students with disabilities. A qualitative methodology was used, with semi-structured interviews as the main instrument for collecting information. The study sample consisted of a total of 10 experts in the field of disability and technology. In terms of the conclusions of the present study, the lack of awareness of the subject and the lack of time available to teachers are notable. As for the main barriers, there is also a lack of technological training available to them when it comes to applying ICT as a support for students with disabilities.
La presencia de estudiantes con necesidades educativas especiales en las universidades españolas está incrementándose en las últimas décadas, siendo necesario la formación del profesorado en determinadas áreas. El estudio tiene como objetivo principal conocer las percepciones de los responsables tecnológicos y de formación de los centros universitarios de educación superior de Sevilla capital y provincia sobre el conocimiento del profesorado universitario en relación con las Tecnologías de la información y Comunicación (TIC), como apoyo al alumnado con discapacidad. Se ha implementado una metodología de corte cualitativo, siendo el principal instrumento de recogida de información las entrevistas semiestructuradas. La muestra del estudio ha sido compuesta porun total de 10 expertos en el ámbito de la discapacidad y tecnología. Atendiendo a las conclusiones del estudio presente, se hace notable la poca concienciación sobre la temática y el poco tiempo que dispone el profesorado. En cuanto a las principales barreras se encuentra también la falta de formación tecnológica que estos disponen a la hora de aplicar las TIC como apoyo al alumnado con discapacidad.
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IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 17, 2022, págs. 135-151
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