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Five decades of scientific publications in Social Work about clinical and experimental research

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2021-12-01
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Universidad Pablo de Olavide
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This article analyzes how Social Work has been able to connect professional practice with the generation of knowledge. Social Work has the capacity to generate scientific knowledge directly from its professional intervention, and specifically, through the evaluation of its professional intervention. For this, Social Work has used different scientific methodologies and procedures for decades and have consolidated its generation of scientific knowledge. In this case we refer to the use of experimental and quasi-experimental designs, and the so-called Single Case Evaluation Designs (SCDE). Their diverse types and potentialities for the direct generation of scientific knowledge from the evaluation of professional practice are described. Method: We analyze the level of publications about experimentation and SCDE using Scopus Database, working with data exported from 1960 to the present. And estructurated by 14 variables. Findings: There is a significant increase in the number of publications about "Experiment in Social Work" and "Single-Case Evaluation Designs in Social Work", especially in the last decade. The United States and United Kingdom are the largest producer of experimentation in Social Work. Applications: We conclude that Social Work has been able to use these methodological research strategies to consolidate its capacity for research and generation of knowledge, both for the generation of theory and for professional intervention.
Este artículo analiza cómo el Trabajo Social ha sido capaz de conectar la práctica profesional con la generación de conocimiento. El Trabajo Social tiene la capacidad de generar conocimiento científico directamente a partir de su intervención profesional, y específicamente, a través de la evaluación de su intervención profesional. Para ello, el Trabajo Social ha utilizado durante décadas diferentes metodologías y procedimientos científicos y ha consolidado su generación de conocimiento científico. En este caso nos referimos al uso de diseños experimentales y cuasi-experimentales,y a los llamados Diseños de Evaluación de Caso Único (SCDE). Se describen sus diversos tipos y potencialidades para la generación directa de conocimiento científico a partir de la evaluación de la práctica profesional. Método: Analizamos el nivel de publicaciones sobre experimentación y SCDE utilizando la base de datos Scopus, trabajando con datos exportados desde 1960 hasta el presente. Y estructurado por 14 variables. Hallazgos: Hay un aumento significativo en el número de publicaciones sobre "Experimento en Trabajo Social" y "Diseños de Evaluación de Caso Único en el Trabajo Social", especialmente en la última década. Los Estados Unidos y el Reino Unido son los mayores productores de experimentación en Trabajo Social. Aplicaciones: Concluimos que el Trabajo Social ha sido capaz de utilizar estas estrategias metodológicas de investigación para consolidar su capacidad de investigación y generación de conocimiento, tanto para la creación de teoría como para la intervención profesional.
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IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, ISSN-e 2386-4303, n. 16, 2021, págs. 88-105
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